Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har just köpt min första Volvo (V90 CC -18) och håller på att utforska den. Jag har noterat att om man stannar, lägger i parkeringsläget och öppnar förardörren så stängs bilen av ibland men verkligen inte varje gång. Jag ser inget riktigt mönster i när bilen stängs av automatiskt av dörröppningen eller när jag också måste vrida av motorn på tändningsvredet; finns det någon som kan förklara för mig hur denna funktion är tänkt att fungera? Ibland vill jag kunna öppna dörren utan att stänga av tändningen men vet inte hur jag gör.
Det är väl start/stop som stänger motorn och är du snabb att öppna dörren så kanske du upplever det som att det är dörren som stänger motorn.
Min stängs inte av när jag öppnar dörren.

Kör V90 my18

Du har rätt, min förra BMW var likadan. Om motorn stängts av av start/stop när du öppnar dörren stängs tändningen av också. Om du stänger av start/stop eller slår i manuell växling o sen tillbaka t.ex så motorn startar, o sen öppnar dörren är bilen på.
Ja som tidigare sagt, stänger s/s av motorn och du öppnar dörren så stänger den av hela bilen. Smidigt då det bara är till att parkera och gå ur bilen, men framför allt en säkerhetsgrej. Om bilen stänger av sig kan det hända att man får för sig att bilen är avstängd när den egentligen inte är det. Har fungerat på detta vis sen 2012 iaf hos Volvo, säkert tidigare än så också. :)

Skickat från min Galaxy S20+ via Tapatalk

@valln, så har jag gjort de senaste två åren med min V90 ja.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]