Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 480. Den har en liten fjäder (ca 1 dm i storlek) som sitter höger bak, kopplad till fjädringen och en vipparm. Vipparmen är kopplad till bromssystemet. Om jag hajar rätt så är tanken att den ska öka trycket i bromssystemet vid tung last. I mitt fall så verkar den gör det i princip alltid om man har en passagerare, accelerera eller gör en vänstersväng.

Vet ni vad detta heter? Jag ska försöka hitta en ny tänkte jag, men jag vet inte ens vad det heter..

Verkar som att den ska ha artikelnr: 3412629-2 hos volvo, men dom kallar den bara fjäder. Och jag antar att jag inte kan få tag i den hos volvo

Bild
Ser den ut att kunna fungera så godkänner besiktningen det. Gör du något med den eller plockar bort något får du förmodligen "på backning". Förmodligen har den rostat fast i ett läge så den funkar inte som tänkt, börjar du då försöka få den att fungera kan den börja läcka.
lennarte skrev:Ser den ut att kunna fungera så godkänner besiktningen det. Gör du något med den eller plockar bort något får du förmodligen "på backning". Förmodligen har den rostat fast i ett läge så den funkar inte som tänkt, börjar du då försöka få den att fungera kan den börja läcka.
Blir nog svårt att åtgärda den utan en ny fjäder.
Så den är viktig för besiktningen alltså? Jag uppfattade det som att den endast ökade bromstrycket vid "onormal" lastfördelning, när den fungerar som den ska. Börjar den läcka så blir det ju såklart problem, men tänkte att jag skulle kunna slå bort den lite snyggt. Den är inte direkt rejäl efter 30 år.
Jag föreslår att de sätter dit en fjäder av någon typ med ungefärlig dimension. Om ventilen skulle fungera får du alldeles för mycket broms på bakhjulen, vilket inte är bra vid nödsituationer (vinterväglag)
Volvo R 17”

Ja det är väl blocket facebook och trade[…]

Ser ut som en kopia på biltemas👍programfel b[…]

Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.