Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

På min s70 TDI sitter det som orginal så kallad tillsatsvärmare som drivs på diesel(alla svensksålda TDI hade detta). Denna värmare heter 912-D (Art.nr 3729870). Jag vill bygga till parkeringsvärmare funktion vilket Volvo hade som tillval på dessa bilar. Till detta behövs enligt min efterforskning:

Uppgraderings sats (kablage etc.) Art.nr: 3729693
Tidur Art.nr: 1390830
Monteringssats för tidur (ny panel vid myntfack) Art.nr: 9134850

Tidur och monteringssats för tidur går att få tag på via Volvo eller skroten men uppgraderings satsen som innehåller kablage etc. verkar vara svår att hitta. Enligt Bilbolaget har den utgått och det finns ingen på något lager någonstans i Sverige.

Finns det något alternativt sätt att göra denna konvertering eller är det någon här på forumet som vet vart jag kan få tag på en uppgraderingssats(3729693)?

//Olle
Värmaren 912-D tillverkades av Volvo Flygmotor från början. När Volvo blev uppstyckat och sålt åt olika håll köpte Ebersprächer den delen med motorvärmare. Dom köpte rubbet, produktion, lager och dokumentation med service och reservdelar. T.o.m. fabriken i Trollhättan blev Ebersprächer.
Börja med att fråga dom om dom kan hjälpa dig.

Om någon undrar: Volvo Flygmotor tillverkade i två namn, Volvo Flygmotor och Ardic. Men det är alltså samma produkt. Ibland var Ardic mer inriktat på värmare till fritdsbåtar, men det kan vara blandat med namn där också. Och numera är det alltså ett tredje namn, Ebersprächer.
TommyP86 skrev:Enklast är att gå på självplock. Tyvärr dog många av de här bilarna för typ 5-10 år sedan, och det äe tunnsått. Mitt tips är köpesannons på facebook market eller möjligen tradera, om du inte lyckas hitta på nån skrot.
Har ringt runt till några skrotar idag, inget napp ännu men har några fler att ringa imorgon. Du har rätt om att det börjar bli tunnt om dessa bilar, för 10 år sedan fanns det en uppsjö med delar att få tag på. Man undrar hur mycket länge till man kommer kunna hålla den i trafik.

Rådlös skrev:Värmaren 912-D tillverkades av Volvo Flygmotor från början. När Volvo blev uppstyckat och sålt åt olika håll köpte Ebersprächer den delen med motorvärmare. Dom köpte rubbet, produktion, lager och dokumentation med service och reservdelar. T.o.m. fabriken i Trollhättan blev Ebersprächer.
Börja med att fråga dom om dom kan hjälpa dig.
Intressant, hade inte hört Ebersprächer förrut. Ringer dem imorrgon och kollar.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!