Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av standardgbg
Jag följer med intresse. Har en 2013 manuell där beläggen vänster bak låg mot skivorna så att det blev väldigt varmt. Jag tog isär och allt verkade bra, lite rost på beläggens "öron" som jag filade bort. Men det blir fortfarande relativt varmt på båda sidorna bak och svalt och fint fram.... Skall undersöka mer.
Jag såg på Youtube att personen smetade kopparpasta på beläggens öron (där det ligger mot metallblecket). Rätt eller fel? Jag tänker att det drar åt sig grus och annan smuts. Min känsla är att blecket kramar beläggen väldigt hårt. De rör sig inte så fritt.
av Addict
standardgbg skrev:Jag följer med intresse. Har en 2013 manuell där beläggen vänster bak låg mot skivorna så att det blev väldigt varmt. Jag tog isär och allt verkade bra, lite rost på beläggens "öron" som jag filade bort. Men det blir fortfarande relativt varmt på båda sidorna bak och svalt och fint fram.... Skall undersöka mer.
Jag såg på Youtube att personen smetade kopparpasta på beläggens öron (där det ligger mot metallblecket). Rätt eller fel? Jag tänker att det drar åt sig grus och annan smuts. Min känsla är att blecket kramar beläggen väldigt hårt. De rör sig inte så fritt.
Inget kladd mellan bleck och belägg men väl mellan bleck och okhållare. Belägget måste kunna röras fritt om du bara använder två fingrar. Kärvar det måste du ta bort rost på okhållaren.
av robert123
Jag har samma problem men jag har en V60, solida skivor bak. Manuell växellåda.
Jag har bytt:
Skivor och belägg (nya TRW) samt plåtblecken
Bromsok och okhållare båda sidor inkl elmotorer (Begagnade org. TRW från V70 -15 som gått 4000 mil)
Bromsslangar

I övrigt har jag:
Luftat bromsarna
Slipat ner så det är rent där plåtblecken skall sitta
Filat ner beläggens öron något, de glider lätt och fint på plats. Tog en liten klick bromsoksfett på dem också
Smort glidpinnarna
Kört p-bromsen i och ur serviceläge med icarsoft cr pro

Ändå ligger bromsarna på. Vad mer kan man göra?
093E1944-E0C3-4C6E-98EA-2051B1872F42.jpeg
093E1944-E0C3-4C6E-98EA-2051B1872F42.jpeg (968.67 KiB) Visad 744 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Hade det uppe i en annan tråd men det blev väl egentligen inte helt utrett...

Tittar jag på belägg till min bil så finns det olika tjocklekar, 16,9 och 15,9, på beläggen.
Är oken byggda för tunnare belägg och man trycker dit 2mm extra så är det kanske detta som skapar problemet.

TRW som "robert123" kör med har bara en tjocklek på Autodoc: 16,8 (tjocka)

Vill ni andra i tråden kolla vad ni har satt i? Gärna med art.nr.
Användarvisningsbild
av Cotag
Just det, bild:
broms2.JPG
broms2.JPG (51.54 KiB) Visad 702 gånger
av robert123
Jag är tveksam till om det är pga beläggens tjocklek, eftersom jag upplevde att hjulet snurrade mycket lättare när jag satt ihop allt utan att ha kört tillbaka handbromsen. Testade att snurra hjulen efter att jag luftat bromsarna. Sedan när jag använt handbromsen har det blivit såhär.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det nu inte är handbromsmotorn eller glidpinnarna som bråkar så skulle jag tippa på att antingen kärvar kolven i loppet eller så är det rost/smuts i spåret för o-ringen. Det är faktiskt den som ska dra tillbaka kolven!
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367397
Användarvisningsbild
av LeifA
Nu blir det för varmt i bromsarna bak och måste lösa detta problem och är det någon som hittat lösning på detta fenomen?

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]