Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aniek
Hej allihoppa!

Jag och min pojkvän tänker att köpa en volvo s60 R från 2007 som hade kört 25.000 mil. Vi både är inte från sverige, så det är lite svårt ibland att hitta information.

Vi test körde bilen idag och det gick jättefin. Jag är en nybörjare i bilen (har haft körkort i 5 år men hade inte kört så mycket) men jag trivdes helt bra i volvon. Tyvärr hade nuvarande ägaren köpt bilen bara några två veckor sen, så han kunde inte berätta så mycket om bilen, så jag hoppar ni kan hjälpa mig med mina frågor.

1. Det var ingen ljud i vänster högtalare. Inte sådan stor problem, men kanske bra att fixar det. Jag har svår tid att hitta hur mycket det ungefär kan kosta.

2. En av bakljusen funkade inte - vi bara såg det efter ägaren körde bort från oss efter testkör, men vi sa meddelande 'lampfel positionsljus' i bilen medan kör. Jag googlade lite och såg det var ofta bara den ljus som behöver bytas. Jag tror det är inte så helt komplicerad och dyrt? Vad tror ni?

3. Vi hörde en helt lite ljud från bromsar, men bara om jag bromsade helt lite för typ en sekund (från 60 till 40, inte med en 'hard break' eller bromsar till stopp på rondell/trafikljus). Bromsar sa fin ut, utan rost. Bromsar funkar fint och straight också. Är det någonting som 'kommer med äldre bil' eller är det någonting som låter som bromsar behöver bytas t ex nästa år. Jag förstår att det är helt svårt att säga via internet, men kanske vet ni om det är bara någonting som kommer med en lite äldre volvo. Vi vill inte få en dyra surprise nästa år!

Vi sa serviceboken och det sa perfekt ut. Bilen var godkänd i april 2020 till 2021. Trots att problem med ljud & ljus, sa bilen perfekt ut och det körde helt helt bra. Vi bara blev lite osäker. Det har kört många mil men mina kompisar säger, en volvo kör alltid! Vi också ser många av de på gator och alla ser & höra bra ut.

Hoppas ni förstår mitt konstiga svenska och ni kan hjälpa mig lite med mina frågor :) Tack så jätte mycket!
av MickeM
Felen var ju inte så farligt. Svårt att finna 100% ok bilar över 10år.
Utopi nästan.

Ljudet från bromsarna är svårt att avgöra, men eftersom det såg ok ut är det knappast något allvarligare. Sannolikt småfix.

Högtalaren kan vara kabelbrott ut till dörren, eller mindre troligt själva högtalaren.
Ingen större grej, men kan ta lite tid att fixa på verkstad. Tid = pengar. Kan bli någon tusenlapp.

Bakljusen är sannolikt bara en glödlampa. = Några kronor och bytesinstruktioner finns i handboken.

Men att ha ägt bilen i nån vecka och vilja sälja redan är varningsklocka, om inte det är en person som köper/säljer bilar. Dvs mindre bilfirma med endast en person i företaget.
Annars ska det ges en trovärdig förklaring.
Exempel:
plötsligt och oväntat arbetslös, skilsmässa, o.s.v.

Annars kan bilen dras med kostsamma fel som visar sig ganska snart. Det finns så många oseriösa säljare som vill få över problemen på någon annan.

Det finns som sagt väldigt gott om begagnade bilar till salu. Det ska kännas rätt.
av Aniek
Hej alla!

Tack för alla svar! Det låter indeed lite konstigt att ägaren vill sälja bil så snabbt igen. Han säger att han köpte en skåpbil för hans ny-öpnade kiosk (vi vår på kiosk och han har skåpbil). Han köpte bil från ett företag som säljer bättre bilar (mest audi bmw etc). Före det var det någon som ägde bil för flera år. Så historik se bra ut - tycker vi.

Det är bra att höra att ljuder k& ljuser är inte så svårt att fixa, men vi är lite rådd att det finns mer än bara de saker!
Användarvisningsbild
av Andreas9090
Var kamremen bytt vid 24.000 mil? Att ägaren bara haft bilen i 2 veckor låter ju väldigt suspekt och skulle dra åt mig öronen.

Hur var AC:n?
Färg på motoroljan?
Färg på växeloljan?
Hur såg den ut undertill, fanns det bärande rost? Början till hål i golvet?

Hur dyrt det är handlar ju om vad du kan byta själv eller inte.
Bromsljudet är svårt att säga, du beskriver inte ljudet riktigt heller. Men om det är ett litet gnisslande ljud kan det vara ytrost på skivorna, försvinner förmodligen av sig självt, kan också vara bromsskivan som behöver bytas eller så är det så enkelt att du behöver motionera bromsarna (alltså bromsa hårt emellanåt i högre hastighet som 80km/h).
av MickeM
Andreas9090 skrev: sön 19 jul 2020, 10:25 Var kamremen bytt vid 24.000 mil?
Intervallen borde väl vara 18.000mil eller 10år vilket som inträffar först, lika som V70N av samma årsmodell?

Köpråd ang V70N (2001-2008) som är vanligare, är förresten väldigt relevanta för S60 eftersom det i princip är samma bil minus bakdelen.
Användarvisningsbild
av Andreas9090
Stämmer, blev blind och trodde för en sekund när jag skrev att det var en dieselmotor :oops:

Men oavsett, bör alltid kollas ändå innan köp. Inget kul att köpa en bil som har en kass kamrem.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]