Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Som rubriken lyder hade jag tänkt byta registreringsskylthållare bak men när jag försökte skruva loss den ena skruven T25 följde insatsen som håller skruven med. Nu är det ett ca: 1 cm stort jämnt cirkelformat runt hål i bakluckan. Gissar på att insatsen var limmad på något sätt i bakluckan, vilket i och för sig är en tvivelaktig konstruktion med tanke på att skruvförband rostar och speciellt när de utsätts för väder och vind. Misstänkar att jag inte är ensam som råkat ut för detta.

Någon som har erfarenhet av detta och kan föreslå en lösning? Köpa ny baklucka och lackering är ett alternativ, men inget jag kommer satsa på ... :mad:

Tips och råd mottages tacksamt.
Samma här, fast mina skruvar gick av före muttern lossnade i plasten.
Visserligen en V70N men det verkar vara samma konstruktion, en stålmutter inpressad/limmad i plasten.
Jag kände inte för att försöka borra i det som var kvar så jag limmade helt enkelt fast hållaren med montagelim (Biltemas multibond rapid).
Kanske inte en lösning för alla men den funkar och skylten sitter där den ska, en bonus blev att det numera är helt skrammelfritt vid stängning av luckan.
Plastspackel och ny mutter på insidan alt. nån form av mutternit.
Jag vill minnas att jag borrade ur båda, plastade igen med aluminiumnät på insidan och allt.
Slipade och lackade den lilla ytan på utsidan.
Borrade nya hål samt använde syrafasta och rostfria skruvar med låsmutter av samma kvalitet på insidan.
Man måste ju hur som helst lossa på klädseln på insidan spå varför inte göra det ordentligt när man ändå håller på.
Som vanligt så går det sönder ett antal clips vid demonteringen av klädseln som Volvo gärna vill sälja och vet om att det är förbrukningsvara.
Stort tack till alla för svar. Har kollat muttern lite noggrannare och tror att den varit limmad från fabrik. Ska försöka med lim jag också, så får jag se om det håller. Vilket lim skulle vara det optimala för denna reparation? Epoxy eller något annat som vidhäfter ännu starkare? Material som ska sammanfogas är polymer/ komposit (plast) och metall.
Kan du inte sätta dit en ny mutternit istället. Finns sats på biltema om hålet inte är alltför stort i luckan isåfall kanske du kan köra med en större nit än original.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016802
MartinS skrev:Det verkar som en ny expandermutter hos volvoåterförsäljaren heter 987282 (om det är en V70 du har?), det skulle jag testat med först iallafall :)
Ja det skulle jag också kollat. Förstår inte varför det så sällan skrivs vilken bilmodell man har då det kan skilja stort mellan årsmodeller.
MartinS skrev:Det verkar som en ny expandermutter hos volvoåterförsäljaren heter 987282 (om det är en V70 du har?), det skulle jag testat med först iallafall :)
Den lösningen är klockren. Ska höra i morgon med min lokala Volvobutik om den finns hemma; annars ber jag dem beställa två. Förstår inte varför Volvo inte utrustat skruvförbandet som ska hålla regskylten på plats med en rostfri expandermutter, så hade problemet aldrig uppstått. Konstruktionen med en fastlimmad metallmutter i bakluckan med en skruv som rostar å det grövsta är inte särskilt begåvat. Om de åtminståne hade använt en rostfri skruv för ändamålet.

Volvon är f ö en V70III 2008 2.5T. Tror det är samma konstruktion på V70 fr 1998 t o m 2010 (enligt uppgifter på nätet).

Tack, det ska jag prova!

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman i […]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]