Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dundermuppen
God afton,

Hämtade ut min V60 B5 härom veckan. Det ända problemet jag har är att mitt ryggskott gör det lite besvärligt att komma in, men det är knappast modellens fel.
Gillar inte klickets ljud från blinkersen. Det låter lite som ljudet från min trasiga axel...

I övrigt en fantastisk droska. Näst snyggaste Volvo har just nu. S60 är snyggast.

Till saken. Saknar drivmomentet från min förra V70 D4 med polestar i sig.

En chiptrimning ska ju kunna höja momentet till strax över 400 Nm. Att öka hästarna eller den begränsade toppfarten är ganska ointressant. Jag är mest intresserad av accelerationen.

Vad tror ni om chansen till att snart hitta någon mer trovärdig firma som kan ordna detta till denna modellen? Är helt ointresserad av fullösningar i form av boxar som fuckar upp precis allt.

/Johannes
av HeavyMetal
Synd att Volvo slutade med Polestar optimeringen när mildhybriderna kom. :-(
Skulle inte vågat ha annat trim på en ny Volvo med tanke på motor garanti o försäkring.
av Dundermuppen
Jag känner ingen rädsla inför att trimma en sprillans ny bil då det har fungerat med tre tidigare vagnar. Dock en Polestar så den räknas kanske inte.
De två andra var just BSR. En "sug-140" och en D3.
B5 är ju den politiska varianten av den redan etablerade T5 så den har ju funnits ett tag.

/Johannes
Användarvisningsbild
av frasse4
Att öka vridmomentet utan att öka hästkrafterna blir svårt, de är ju direkt beroende av varandra. 350 Nm vid 2000 rpm är alltid 100 hk och 400 Nm vid 2000 rpm är alltid 115 hk .
av Dundermuppen
Och där visade jag min nästan totala okunskap om förbränningsmotorer. Den bjuder jag gladeligen på!

Ska vi diskutera serverdrift, virtualisering och SAN istället? :-) :-) Var och en till sitt som det heter.

/Johannes
Användarvisningsbild
av frasse4
Det var inte alls menat som en uppläxning, det är ett vanligt missförstånd
av Dundermuppen
Tog det inte heller som en uppläxning, jag är väl medveten om vad jag ska syssla med och vad jag ska hålla mig ifrån :-)
Det sista ser jag som en viktig färdighet i sig. Hade en tidigare kollega som helt saknade förmågan att inse när han skulle be om hjälp. Gick rätt illa några gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
BSR brukar vara snabbt ute, håll ögonnen öppa på deras hemsida el slå dom en pling.
Användarvisningsbild
av micketrono
Är det någon som har koll på om BSR är nära att släppa trim till T6? 310hk motorn alltså... :-)
D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]