Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Kör och var glad att du har köpt billigt bränsle!
Hur långt är det mellan er nu och bensinstation där din fru tankade E85? Fungerade bilen hela vägen fram till den plats där ni är nu? Började den brinna? Exploderade den och flög i luften? Smälte motorn ner till en metallklump? Vägrade den starta när din fru skulle köra ifrån bensinstationen? Drog den 10 liter per mil?
Kan du svara nej på dessa frågor, så strunta i alltihop. Din bil har inte tagit någon skada och kommer att överleva.
Man kan blandtanka dom allra flesta bensinbilar med bensin och E85. Jag själv har kört min Volvo 245 -92 blandtankat över 5000 mil. Efter mig gick den bilen 3000 mil med samma blandtankning. Rosten tog den bilen och den såldes som reservdelsbil till en köpare i Norge. Köparen skulle ha motorn i en rallybil.
Det är möjligt att dom har någon sorts hobbyrally eller veteranrally i Norge, men i min värld skall man ju ha det bästa, starkaste och värsta tänkbara om man skall utöva någon form av tävling. Där platsade min motor som hade gått dom senaste 8000 milen på blandtankat bränsle E85/bensin 95 oktan.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Kloge skrev:Tanka med bensin var tionde mil så är det snart ok. Jag har blandtankat 940 med 40% e85 utan problem
Som jag förstått det så rör det sig om ca 75% i detta fall.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
75% är ingen större fara på gamla rödblockare. Visst, kallstart kan den bli lite tjurig på iaf på vintern, men det är ju bara att köra upp E85'an innan vintern så är det ju lugnt ;-)
Jag anser att det absolut inte är något att oroa sig över... Det var ju diesel hon tankade :-D :P

Bränslet kommer inte rinna ut av sig självt när du lossar slangen. Inte mer än den mängd som är i slangen iaf(vilket är kanske 1-2dl). Pumpen(och således slanganslutningarna) sitter på ovansidan av tanken, så det är fysiskt omöjligt för bränslet att runna ut av sig självt. Ja, om du inte vänder bilen upp och ner förståss :P
Du får veva på starten så pumpen jobbar. Alt. bygla bränslereläet och tvångsmata pumpen.
av joj2
Tack för engagemang, volvomän! Dottern är nu hemma efter 70 mil utan missöden. Hade med sig en 20-liters jeepdunk bf98 som hon pytsade i ur var femte mil, därefter ytterligare 20 liter när det väl rymdes. Kanske dags att börja blandtanka igen? Slutade när e85 blev dyr och lamdalampan ständigt tändes. Samma bil verkar numera gå helt ok med 75% e85 i tanken, åtminstone några mil. :-)

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]