Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boatman
Hej,
Fått en felkod p00bd som säger att luftmassemätaren är trasig. Har försökt göra rent den två gånger nu utan att lyckas. Så nu blir det byte. Har beställt en ny. Men frågan är kan man köra några dagar utan att ha den inkopplad? Bilen rycker som aldrig förr på låga varv och i låg fart. Samt går otroligt segt. Att den är svag kan jag leva med, men ryckigheten gör mig galen.
av Rådlös
Du får helt säkert stå ut med ryckningarna tills du byter. Det är ju LMM som talar om för styrdatorn hur mycket luft som kommer in och styrdatorn skall dosera bränslet efter dom uppgifterna för att komma så nära lambda 1 som möjligt.

Det är möjligt att bilen går i något nödprogram, men där kanske det ingår den ryckiga gången? Det är bara tänkt för att du skall kunna ta dig hem eller till en verkstad.
av Boatman
Drog ut sladden och körde en stund för att felsöka och då gick bilen jättebra. Men jag lever med ryckiga gången några dagar.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]