Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Titek
Av ekonomiska skäl kör vi en tid framöver bara med vår 940.
Min gamla trotjänare, en 740 GLT, automat från 1990 med blott 18.000 mil på nacken har jag ställt av- men jag vill absolut ha kvar den.

Jag är lite mån om att den inte skall fara alltför illa av väder och vind.
Den kommer att stå på vår hobby-lantbruksfastighet utanför Trelleborg där klimatet är fuktigt som själve f-n. Den kommer förmodligen att stå i minst ett år. Min plan är att med hjälp av nedgrävda plintar och lite 2"-4" virke göra ett enkelt skelett runt bilen som täcks med överblivna takplåtar. Själva bilen täcker jag med ett vinylkapell och ställer den så att hjulen står på stenplattor ( och inte i våt jord ).

Finns det några speciella åtgärder i teknisk mening som jag bör göra
innan jag låter "honom" vila ? ( olja, tändstift, drivremmar, olja eller smörja särskilda delar ? Jag kan inbilla mig, men jag tycker att bromsskivorna blivit bra rödbruna de senaste månaderna... ).

Det enda som jag gjort hittills är att skruva loss batterikablarna- men annars ingenting.

Mycket tacksam för svar
Nybörjaren Titek.
Användarvisningsbild
av Lilja
Palla upp bilen så den inte står rakt på däcken, ska den stå så länge annars kommer däcken bli plana och ojämna.
Bromsskivorna blir rostiga bara det regnar lite det försvinner direkt igen när man bromsar lite så det är ingen fara, men att ställa av den sådär är ändå lätt att det letar sig in fukt om man inte står i ett riktigt varmgarage.
Användarvisningsbild
av Titek
Tack för tipsen Lilja. Då ska den få lite pallning under så att hjulen hänger fritt.

MvH
Titek
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]