Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Ett standard fel på V70N,den senaste uppsättningen höll 3000mil,dags att byta,Volvo kotar 750kr/st,Mekonomen 450kr,Biltema 120kr,frågan är finns det någon skillnad samma s..t så att säga.
Nästa fråga,är det några problem att byta dessa själv,tips tack! :D
av *pettson*
olofgeo skrev:Ett standard fel på V70N,den senaste uppsättningen höll 3000mil,dags att byta,Volvo kotar 750kr/st,Mekonomen 450kr,Biltema 120kr,frågan är finns det någon skillnad samma s..t så att säga.
Nästa fråga,är det några problem att byta dessa själv,tips tack! :D
ja du.. enligt mej är det absolut ingen skillnad förutom det oskäliga priset på många ställen...
Det är en förslitningsdetalj ... kanske går biltemas 500 mil mindre?.. men å andra sidan så.. du får ett ANTAL uppsättningar till din bil för många många mil... om du tar såna..för priset av en uppsättning av original.. materialmässigt är det INTE SKILLNAD..tyvärr...man kan nämligen tro det av priset.. :wink:

Dom är inte svåra att byta om man äger lite vanliga handverktyg och en pallbock samt domkraft..
Användarvisningsbild
av CarMan
ja dom är inte billiga & "volvo" har ändrat på dom felra gånger.
om jag tänker så måste dom blivit mycke bättre, byter inte alls stagen så ofta numera.

pirat stagen vet kan inget om.
av Jaco
Hej, hur ser man om det är just stabilisatorstagen som är paj? Har klinkande missljud i min framvagn och misstänker att det kan vara just dessa. Någon som kan beskriva hur de byts, mera detaljerat?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Hej, hur ser man om det är just stabilisatorstagen som är paj? Har klinkande missljud i min framvagn och misstänker att det kan vara just dessa. Någon som kan beskriva hur de byts, mera detaljerat?
kän på dom, käns dom glappa är dom glappa.

skruva bort muttrarna så blir staget löst.

svår att göra fel

kan du inte lista ut hur man byter dom när du väl håller i at & har tagit bort framhjulet, så ska du låta bli att byta det
Användarvisningsbild
av kåke
Hej
Jag har kört ca 5000 mil med Biltemas stag funkar perfekt
körde ca 1500 mil med volvo stag
Desutom har Biltema 2-års garanti

MVH L-Å
av Jaco
Låter bra, då kan jag nog fixa det... har aldrig bytt något i framvagnen tidigare, men jag har inte tummen mitt i handen.
Användarvisningsbild
av CarMan
kåke skrev:Hej
Jag har kört ca 5000 mil med Biltemas stag funkar perfekt
körde ca 1500 mil med volvo stag
Desutom har Biltema 2-års garanti

MVH L-Å
orelevant gämförelse då du säkert körde på volvos gammla stag, dom men göper idag vet jag inte om nån nött ut ennu
av NCR
CarMan skrev:ja dom är inte billiga & "volvo" har ändrat på dom felra gånger.
om jag tänker så måste dom blivit mycke bättre, byter inte alls stagen så ofta numera.

pirat stagen vet kan inget om.
Vet du om det är andra stag och sånt på "modellår 04" av V70 än tidigare?
av Jaco
Om nu inte stabilisatorstagen verkar glappa (har ryckt i dem) vad är då den troligaste orsaken till det klonkande ljudet i framvagnen? Fjäderbensbussning?

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]