Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1390299
jeppewiklund skrev:men vet ni hur svårt det är att peta i en b23 i 740?
B23 och B230 är "mekaniskt och fysiskt" lika så själva motorn passar rakt i, men det är allt som sitter på motorn som ska passas in. Och ska den besiktigas lär du få problem. Börja i "den änden" innan du gör nägot annat. Är bilen utrustad med katalysator måste du ha en motor med katalysator. E och ET motorn har inte det så den motorn lär aldrig bli godkänd om det suttit F motor innan. Men kolla med Bilprovningen innan du gör något.
B23 A, E och ET motorn satt i tidiga 740 så visst passar det
#1390428
Jag är rätt säker på att man inte får byta till en motor utan katt även om bilen inte har katt sedan innan. Iaf inte på -76 och nyare. Baktanken med att man får byta motor är just att man ska byta till en miljövänligare motor(t ex, från en motor utan katt till en med katt).
En turbo-konverterad motor får du dock aldrig* igenom på en bil nyare än -76, då motorn ej längre är avgascertifierad i det utförandet. Motorn i sin helhet måste vara certifierad i det utförandet du tänkt använda den i. Detta inkluder främst motor+katt tillhörande den motorn(universals/katt från annan motor är således inte tillåtet), styrsystem och kringutrustning(dvs ingen turbo på en ikke-turbo motor, eller vice versa).


*det finns ett kryphål... Om man reggar som ombyggt fordon och samtidigt byter bränsle till E85. Men ombyggt fordon är inget man gör bara så där, det krävs rejäla ombyggnader för det. Och inte är det gratis heller.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!