Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cheva_dennis
hejsan. är ny på detta forum.
har haft min 855 i snart ett år. det är nog en importbil.
är jätte nöjd, men den är så in i helvetes trött, axet är dåligt och maxar bara 150. men låter gott när man drar den i växlarna över 3000 varv. det är den 5cylindriga 2.5motorn. och ingen turbo eller så.

vill ha några tips om billiga tips för att få den lite kvickare..
av *pettson*
cheva_dennis skrev:hejsan. är ny på detta forum.
har haft min 855 i snart ett år. det är nog en importbil.
är jätte nöjd, men den är så in i helvetes trött, axet är dåligt och maxar bara 150. men låter gott när man drar den i växlarna över 3000 varv. det är den 5cylindriga 2.5motorn. och ingen turbo eller så.

vill ha några tips om billiga tips för att få den lite kvickare..
kalas*ler.. en 855 93.. med 2,5 motor.. men tyvärr är jag tvungen att höra om det är en 10V eller 20V motor i den. Vet du inte så enklast är att öppna huven och läsa rakt av. Står det 20 valve så är det just så. Står det annat är det 10v
Sen är istället frågan varför så trött? Hur långt har den gått? Servicen skött? luftfilter och annat mår bra? Inga tända varningslampor eller avgaslampor?
av cheva_dennis
ja det är en 20 valve, har gått snart 34tusen mil. ja så länge service boken räckte är den fullservad. bytte fuftfilter, oja+filter och stift i våras. och i höst ska det till kamremsbyte.
av bytoken
Den går då inte som den ska om den bara går 150 km/h, om den går 150 miles så går den för bra.
Kommer på 2 eventuella fel, fel kuggad kamrem eller taskig kompresion i cylindrarna, har du tagit komp prov?
av cheva_dennis
ja visst är det något som inte stämmer. nej 150km i timmen i svag nedförsbacke låter lite väl kasst. min gamla kadett 1.6a gick snabbare.
nej inte gjort något kompprov, men det kanske man skulle göra.
av bytoken
Börja där.
av cheva_dennis
ja det är ju inte gjort i en handvänning. vad tar en verkstad för att göra det?
av *pettson*
cheva_dennis skrev:ja det är en 20 valve, har gått snart 34tusen mil. ja så länge service boken räckte är den fullservad. bytte fuftfilter, oja+filter och stift i våras. och i höst ska det till kamremsbyte.
Tycker snarare det låter som om den vid ett kamremsbyte fick avgaskammen ett hack fel. Den går som tänkt men är slö.. :?: Ett praktexempel på ju detta.. Men det borde väl märkts efter 24000 mil om den var slöare än innan så att säga.
av cheva_dennis
ja jag vet inte vad jag ska tro. men då borde man ju kunna skruva bort kåpan och nolla motor och se om det står rätt till?
av cheva_dennis
gjorde ett kompprov igår. resultat blev cyl1: 12 cyl2:11 cyl3:10 cyl4:11 cyl5:knappt 10
efter första provet hällde jag lite grann olja i cyl 3 och 5 och fick då upp resultatet till 14 på båda.

ni som kan vad säger detta er??
vad ska det ligga på?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!