- sön 03 nov 2019, 18:27
#1345837
Jag ser inget som tyder på någon trasig turbo varken före eller efter bytet. Har du någonsin hört talas om att trasig turbo ger ryckningar?
Dieselfiltret tror jag inte heller på. Anledningen till detta är att den går bra på högre varv då det borde passera mer diesel genom filtret.
Intercooler. Skulle denna vara full med olja så får du väl ta och tömma den. Skulle det vara hål i den tycker jag att du skulle få en felkod. det får man ofta om man har en lös/sprucken slang. Borde även ge en synlig oljerök bakom bilen när du kommer upp i fart om den var full med olja.
Olja och oljefiltret har inget samband med ryckningen så länge det finns olja i motorn. Ingen olja= Inget oljetryck. Inget har nämnts om att oljelampan lyser.
Rengöring av oljesump. Nej. Kan inte tänka mig att detta ger ryckningar
Oljematning till turbon. Antar att detta byttes eller gjordes rent i samband med turbobytet. Annars gör man inte turbobyte för när man bryter i röret så kan koks lossna och falla in i turbon med lager-ras som följd. Detta skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet.
Returröret från turbon. Är detta täppt eller går i ett U så får oljereturen mottryck och skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet
Lite olja i rören runt turbon är det alltid om motorn inte är ny.
Om EGR är fel addapterad så kan man känna som "snålryckningar" vid nämnda varvtal.
Skulle kolla slangarna till och från partikelfiltret noga. Ifall någon är av så kan filtret vara fullt utan att starta regenerering.
kolla även Eolysvätska finns samt att den verkar fungera om filtret skulle vara fullt.
Kanske någon med VIDA kan adaptera din EGR samt tvångsstarta regenerering åt dig?
Lycka till!
Dieselfiltret tror jag inte heller på. Anledningen till detta är att den går bra på högre varv då det borde passera mer diesel genom filtret.
Intercooler. Skulle denna vara full med olja så får du väl ta och tömma den. Skulle det vara hål i den tycker jag att du skulle få en felkod. det får man ofta om man har en lös/sprucken slang. Borde även ge en synlig oljerök bakom bilen när du kommer upp i fart om den var full med olja.
Olja och oljefiltret har inget samband med ryckningen så länge det finns olja i motorn. Ingen olja= Inget oljetryck. Inget har nämnts om att oljelampan lyser.
Rengöring av oljesump. Nej. Kan inte tänka mig att detta ger ryckningar
Oljematning till turbon. Antar att detta byttes eller gjordes rent i samband med turbobytet. Annars gör man inte turbobyte för när man bryter i röret så kan koks lossna och falla in i turbon med lager-ras som följd. Detta skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet.
Returröret från turbon. Är detta täppt eller går i ett U så får oljereturen mottryck och skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet
Lite olja i rören runt turbon är det alltid om motorn inte är ny.
Om EGR är fel addapterad så kan man känna som "snålryckningar" vid nämnda varvtal.
Skulle kolla slangarna till och från partikelfiltret noga. Ifall någon är av så kan filtret vara fullt utan att starta regenerering.
kolla även Eolysvätska finns samt att den verkar fungera om filtret skulle vara fullt.
Kanske någon med VIDA kan adaptera din EGR samt tvångsstarta regenerering åt dig?
Lycka till!