Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
200mils resa här i veckan med v70 2.4 170hk -04
0,74l/mil inkl stadskörning i både Oslo och Göteborg
/Anders
av NCR
greeeken skrev:In o uppgradera programvaran.
Berätta att du byttstift m.m m.m o att du vill att de uppgraderar ,programvaran. Om det är felet då vet jag faktiskt inte
Vet du om en -04 redan har denna programvara inlagd? Jag är ju också helt färsk som Volvoägare...
Användarvisningsbild
av CarMan
Eddan skrev:Hej

Är det någon som vet vad jag ska göra tycker att bilen drar soppa som f-n, Ligger på blandad körning på 1,3 l/mil, Det är en automat 170hk -02 V70. Har rätt däcktryck, Nyss bytt t-stift samt motorolja o filter. Dock ligger jag kvar på samma förbrukning.

Har hört att man ska kunna göra någon typ av uppgradering av mjukvara. Stämmer detta? Och vad heter den uppgraderingen eller ska jag bara säga -Hej bilen drar mycket soppa...uppgradera :lol:
Vad är blandad körning?
vad har du för medelhastighet på färddatorn?
hur många mil i vacakn kör do på 90 & 110 väg, & hur många mil blir det i stadsmiljö? hur mycke trfikköer står du i?
av nevyn
Jag hade problem med hög förbrukning när min ETM var kass. Nu ligger jag aldrig över litern... Har kört den på 0,73l/mil -01a T5 Manuell
av lennart wiklund
åklagarn skrev:
lennart wiklund skrev:Volvo har väl altid varit törstiga,spelar ingen roll om det är en gammal 240 sen 79 kontra en v70 från 01 elle 02. konceptet är ju det samma,dvs stenåldern.
Vi bytte nyss bort två st volvo bilar som gick i företaget som Taxi,de var alldeles för dyra i drift. båda var v70 modeller. 03:or.
dessa två bilar köpte vi loss ur ett konkursbo väldigt billigt därför kom de in som taxi,Men gisses vilka bilar,de saknar all form av komfort.
Minns en gammal fin amazon jag ägde en gång på 70 talet(tyvärr så sålde jag denna eminenta madonna) vilket jag bittert ångrar då hon var i ett fantastiskt skick.Hur som helst jag måste säga att volvo stått liksom mercedes stilla i utvecklingen vad det gäller komfort samt körvänlighet.
dessutom är bränsleförbrukningen under all kritik.Varför kan inte volvo göra bränslesnåla stora bilar?Alla andra kan ju?
Men å andra sidan köper man en överreklamerad volvo ny för 100 tusen mer en en annan betydligt bättre bil jaa då kanske man inte bryr sig om bränsleförbrukningen?vad vet jag?
hur som helst ville bara säga att köper man en volvo då vet man väl att de är törstiga eller??

lennart
här har du en sida till wiklund en del har problem med soppa förbrukning oavsett vilket märke det gäller även en pissekur som Citroën.
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=19964
pisse kur??
vad menar du??Har inte blivit volvo ägare ännu då.
Men vem vet,den dag volvo lär sig bygga bilar med åkkomfort samt en fjädring som uppför sig som den skall göra,Ja då kanske volvo kan vara ett val.... :lol: fast det lär nog dröja....
Användarvisningsbild
av båtsman
Tror allt att det finns ett samband mellan törsig och hållbar motor..... tror inte många japanare går att köra 60-70 000 mil....men sen drar dom ju inte heller runt liter :wink: Vad tror ni om resonemanget :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
båtsman skrev:Tror allt att det finns ett samband mellan törsig och hållbar motor..... tror inte många japanare går att köra 60-70 000 mil....men sen drar dom ju inte heller runt liter :wink: Vad tror ni om resonemanget :?:
det är väll tilstor det vikten på bilen som gör att den drar brönsle
Användarvisningsbild
av iaken
Körde från göteborg till kolmården. 0.66l/m i medelförbrukning. Verkar ju ok.
När jag kör från och till jobbet och lite små turer till stan osv har jag nu 0.8. Borde väl räknas som blandad körning. Accellererar ganska bestämt till ca 2.5krpm per växel och hoppar ofta över 4'an :)

Bilen då? S60 2.4T -02
av .ake
Tjenare!

Sthlm - Kiruna = 0,74/100km....!

Var in och snurrade i några städer, annars jämn fart med farthållare....!

Tack å Hej!!!!
av .ake
:lol:

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]