Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
lillnisse skrev:"
V70N från -00 inte ska blandas ihop med den gamla 850-baserade modellen som döptes om till V70 1998 (tror jag) som också tillverkades -00.
97-00 var det visst :x :wink:
av lillnisse
Stegus skrev: Det känns lite rörigt faktiskt med de olika beteckningarna som även kan ändra sig med tiden. Jag tycker dom kunde haft en specifik modellbeteckning så att alla visste med en gång vilken modell och årsmodell som avses.

Som det är nu så kan ju i princip en och samma bil ha beteckningen V70 eller V70N eller V70 Classic.
Håller med till 110%. Rörigt är det. Nu verkar ju inte Volvo byta namn varje gång en ny modell lanseras som på den gamla goda tiden då 740 blev 940, sen kom 850, sen S70 osv.
Användarvisningsbild
av Stegus
lillnisse skrev:
Stegus skrev: Det känns lite rörigt faktiskt med de olika beteckningarna som även kan ändra sig med tiden. Jag tycker dom kunde haft en specifik modellbeteckning så att alla visste med en gång vilken modell och årsmodell som avses.

Som det är nu så kan ju i princip en och samma bil ha beteckningen V70 eller V70N eller V70 Classic.
Håller med till 110%. Rörigt är det. Nu verkar ju inte Volvo byta namn varje gång en ny modell lanseras som på den gamla goda tiden då 740 blev 940, sen kom 850, sen S70 osv.
Ja precis så tänkte jag med. Hör man 740 t.ex. så vet man ju direkt vilken bil det handlar om och vilka årsmodeller.

De kunde ju namnet V70 som grundbeteckning, men sedan lägga till specifika beteckningar för varje ny undermodell som kommer. Som t.ex 04 - 05:orna som ju har en Face Lift om jag förstått saken rätt. Då kunde de ju hetat V70 FL t.ex.

Men men, det går ju inte att ändra på nu naturligtvis, men man kan ju hoppas att dom tänker till lite i framtiden iaf.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ser inte problemet i detta alls
Säger nån att jag har en V70 -01 så vet man direkt vilken han menar
Säger man V70N så vet man direkt vilken man menar.
av Motörhead
lillnisse skrev:
Stegus skrev:
lillnisse skrev:"N" är till för att särskilja de olika bilmodellerna så det inte kan missuppfattas fel i annonser. Ibland finns inte "N"-et med men ibland används det främst för att klargöra att en V70N från -00 inte ska blandas ihop med den gamla 850-baserade modellen som döptes om till V70 1998 (tror jag) som också tillverkades -00.
Ok, men är det bara de tidigare modellerna då som har 'N':et eller hänger det fortfarande med. Det står ju med här i forumsrubrikerna även för nyare modeller verkar det som.

Det finns ju också V70 II. Är det då den nya modellen efter den 'första nya' modellen?
Det brukar hänga med fortfarande mest för att undvika missförstånd och för att man helt enkelt vill kalla V70-modellen 00-08 för V70N för tydlighetens skull. Numera kallas väl fabriksnya V70N för V70 Classic.

Angående uttrycket V70 II så har du helt rätt. Det är den helt nya modellen som kom i nu iår. Tror faktiskt den kallades för V70NN här på forumet ett tag innan vi såg att Volvoförsäljarna själva kallar den för V70 II.

hmmm,borde den inte ha hetat V70 III då det faktiskt är den 3:e upplagan och inte den 2:a?
Användarvisningsbild
av Nexus
greeeken skrev:Ser inte problemet i detta alls
Säger nån att jag har en V70 -01 så vet man direkt vilken han menar
Säger man V70N så vet man direkt vilken man menar.
Håller med faktiskt :wink: en 00:a skilljs lätt med ett N då vet man att det e nya karossen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Raketforskning på hög nivå. :wink: :lol:

Vad står R för på en N? :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:Raketforskning på hög nivå. :wink: :lol:

R= Raggarbil :?: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Stegus
grammse skrev:
camaro69 skrev:Raketforskning på hög nivå. :wink: :lol:

R= Raggarbil :?: :lol: :lol:
Hmmmm..... Jag trodde det stod för 'Racing' eller nåt sånt! 8) :)
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]