Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

Fick 2 st Bra att veta på besiktningen som jag tänkte försöka åtgärda själv. Har gjort lite research här på forumet och hittat lite klipp på YT. Tyckte inte det såg så svårt ut så tänkte bara höra med er om det verkligen är så "lätt" som det ser ut? Är novis så ser det som ett bra tillfälle att bli bättre. Räcker det med att lyfta bilen i ena sida och använda pallbock?

Krängningshämmare, fram vänster, fastsättning glapp

Fick även en bra att veta på Länkarmslagring, fram höger främre, skadad
Är dock lite osäkrare här över hur mycket jobb som krävs.
Lyfter du en sida så kommer stagen i spänn, isåfall får man köra in en planka som hävarm under krängningshämmaren så man orkar pressa upp den
Jag har bytt på min V70 mk 1 stående på hjulen; med fullt rattutslag kommer man åt hyfsat bakom framhjulet.
Kan vara lite pilligt att hålla fast den gängade pinnen när man ska skruva av muttern. Tidiga stag hade grepp för u-nyckel, de senare har torxgrepp i änden på pinnen. Så man får hålla fast med en torx-bit och vrida på muttern med ringnyckel..
Erik Å skrev:Lyfter du en sida så kommer stagen i spänn, isåfall får man köra in en planka som hävarm under krängningshämmaren så man orkar pressa upp den
Jag har bytt på min V70 mk 1 stående på hjulen; med fullt rattutslag kommer man åt hyfsat bakom framhjulet.
Rekommenderar du att göra det stående på hjulen eller att köra 2 pallbockar?

Erik Å skrev:Kan vara lite pilligt att hålla fast den gängade pinnen när man ska skruva av muttern. Tidiga stag hade grepp för u-nyckel, de senare har torxgrepp i änden på pinnen. Så man får hålla fast med en torx-bit och vrida på muttern med ringnyckel..
Är det steget på bilden nedan du menar? Att jag kan sätta en torx bit bakpå?
Bilagor
Screenshot 2020-07-07 at 21.02.54.png
Screenshot 2020-07-07 at 21.02.54.png (532.31 KiB) Visad 4212 gånger
Bimmern skrev: tis 07 jul 2020, 21:05 Är det steget på bilden nedan du menar? Att jag kan sätta en torx bit bakpå?
Ja precis. En torx-bit för att hindra att pinnen roterar när man försöker skruva av eller dra åt muttern. Så man behöver en ringnyckel för muttern så att man kan hålla emot i torx-biten samtidigt.
Tror det syns på den här bilden
stabilisatorstag.JPG
stabilisatorstag.JPG (4.9 KiB) Visad 4201 gånger
Lyfter man båda sidorna så kommer stagen i spänn i alla fall, har inte listat ut varför (Obs V70 mk 1)
Men det går att övermanna krängningshämmaren utan alltför mycket våld, behövs som sagt en planka eller något liknande ;-)
Som sagt, står bilen på hjulen försvinner problemet men det blir lite svårare att komma åt.
Erik Å skrev: tis 07 jul 2020, 21:52

Lyfter man båda sidorna så kommer stagen i spänn i alla fall, har inte listat ut varför (Obs V70 mk 1)
Men det går att övermanna krängningshämmaren utan alltför mycket våld, behövs som sagt en planka eller något liknande ;-)
Som sagt, står bilen på hjulen försvinner problemet men det blir lite svårare att komma åt.
Står och försöker lossa den nu, har bara lyft ena hjulet. Var ska man sätta plankan? Är det på samma sida som man byter under krängningshämmaren eller på andra sidan?

Funderar på att sätta bilens domkraft under som stöd, kanske är helt galet?
Insåg efter ett tag att det inte finns en chans i världen att jag skulle få bort de rostiga muttrarna med vanliga verktyg på en allmän parkeringsplats, får krypa till korset och lämna in helt enkelt.. :bored:
Lyckades rubba den övre bulten men lyckades inte hålla kvar den inre skruven med torx-bits, den gick runt bara. Skruvade tillbaka muttern lite men den satte sig aldrig riktigt. Borde ju inte lossna under körning eller?
Bimmern skrev: fre 17 jul 2020, 19:07 ..den gick runt bara.
Det borde gå att klämma med en polygrip runt gummibälgen på staget, innanför bälgen sitter ju axeln in till kulan.. Det gamla staget ska ju ändå kasseras. Rostlösande olja på muttrar några dagar innan operationen brukar underlätta :-)

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]