Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej

Har varit ett sväng utomlands med min s60 t5 och fick åka lite höghastighetkörning.

Jag hade bara 2 korta snabbåk men i båda fall slutar accelerationen vid 215 km/t och liggar därefter stabilt. Just innan har den mycket bra acceleration så det är definitivt inte för att det är den "naturliga" topphastighet. Tidigare har jag haft den på 225 km/t - fortfarende med acceleration kvar (tycker inte om det och har aldrig kollat den absoluta topphastighet).

Dessutom verkade den ha enskilda misfires kring 5800 varv i 4'an i ett enkelt fall.

Kan det vara för att jag åker 95 oktan? Jag har tidigare åkt 98 oktan men kännde ingen skillnad då jag sällsynt kommer över 110 km/t.

I instruktionsboken står där bilen kan åka på 87 oktan.

Bilen har just varit besiktigat och hade enormt fina avgasvärden. Frågan är om det är ett fel: knocksensor, wastegate, lambda, etc.??? - eller om det relateras till oktan 95/dålig bensin?

VH
EjS
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo bilen kan säkert åka på 87 oktan
Men det betyder inte bilen kommer gå klockrent.
Rekomendatioen är äskert 98 oktan.
Förbränner bensinen bättre motorn går bättre.
I min mening mår motorn bättre med 98 oktan.
av jbl
Bara fördelar med 98 oktan på en turbo motor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
För typ 6-7 år sedan vad jag nere i Tyskland med nuvarande bilen (S60 T5 manuell). Den ökade riktigt fort upp till ca 240, sen började den sega. Tankade Super Bleifrei.
Användarvisningsbild
av EjS
Nästa gång jag tar turen tankar jag 98 oktan.

Så får vi se om det verkligen är det som händer - bara konstigt att den drar som helvete hela vägen upp mot 210 km/t i 3:an-4:an och 5:an och sen slutar plötsligt och stabilt på 215 km/t.

Det borde ju också vara under acceleration i andra växlar än bara 5:an.

Återkommar!

Tack för svar
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan det var aså att bilens program inte låter den gå mer än 215 beroede på oktan talet.
av Lövet
T5 ska inte ha strypning så tidigt. 2,5T och 2,4 är dock strypta vid 210 km/h
av stefnil29
T5 manuell har strypning 250 km/h
T5 Automat 240km/h
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men det jag menar är kan olika oktantal göra så att strypningen går i innan?
av Lövet
Nej men bilen tappar ju effekt vilket kan innebära att bilen helt enkelt inte når upp till sin strypning. Dock borde inte bilen tappa nästan 40 km/h i timmen på att köras på annat oktantal.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]