Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Jag hittade i en annons en hjuluppsättning med Volvo original fälgar inkl. däck med dimensionen 225x45-17. Just den dimensionen finns inte upptagen i godkända dimensioner för min V70 eller för V60 som annonsören äger (eller har ägt).
Godkänd dimension för V70 och 225-bredd är 50-profil och 17" fälg, för V60 är det faktiskt 215-bredd som gäller men samma profilhöjd 50.
När jag kollar hjulomkrets med godkända 225x50-17 mot annonsens 225x45-17 så skiljer det ca: 3,5%.

Hur tänker ni? Köpa eller avstå? Tänker att Volvo's godkända rekommendationer finns där av någon anledning.

Edit: V70 T4 -14.
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
225/45 17 var originalstorlek på min gamla S60 från 2008.
Jag skulle aldrig köpa däck som är mindre än rekommenderat. Dels får du sämre komfort och det kan se konstigt ut. Men jag antar att priset är lockande.
Användarvisningsbild
av perin
StefanN skrev:Kommer ju funka men se litet ut, det är ju litet redan i orginalstorlek. Det finns ju hur många uppsättningar som helst som passar så varför inte ta det istället?
Hur tänker du med att det kommer att se litet ut? På en 9-5:a jag hade tidigare så var det just den här dimensionen. Det blir ca: 20 mm mindre diameter, fråga är om man ens kan se det, möjligtvis att man "tror" det p.g.a. lägre profil.
Det som lockar med den här annonsen är att det är i samma stad, prismässigt så ligger det som jämförbara annonser i riket.

Jag har fått en skada på en fälg troligtvis (kanske kört i en "potta" eller liknande) och man har försökt att balasera om det och skiftat däcken på olika fälgar 3 ggr så nu ger jag upp.

Edit: Redigerat inlägget.
av KalleJ
Så länge däcken inte är helt nya kan de ju kvitta om du kör med 3.5% mindre däck ett år, inom 5% är godkänt på besiktningen..... är väl mer belastningsindex de klagar på isåfall?
Annars sälj däcken om de är "nya" och köp rätt dimension?
Hellre fel dimension än vibrationer ;-)
Hu-650 ersätta på v70

Hej, jag har en Volvo v70 -06 där jag äm[…]

Återkommande värmeproblem

om du tror ha avgaser i kylsystemet, alltså […]

Vida 2014D

ja pirat versioner finns väl om du googlar tr[…]

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]