Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har liksom många andra tappat förtroendet för bilia, och har funnit mer och mer tillfredställelse att fixa bilen själv. jag har en AWD xc70 98 automat.

nu har jag som jag skrivit förut, ett olud som tilltar i framvagnen men det som talar emot drivknut är att jag tycker det låter både i höger och vänster sväng i låg fart det finns inga oljud i högre farter.

min fråga är hur ska jag gå till väga för att felsöka. haynes <----eller hur det stavas böcker går ju inte in på AWD modeller ac v70 har jag läst så jag gissar på att jag inte har så mycket nytta av en sådan i detta fallet.

säg att jag har bilen hissad och står under den vad ska jag kolla efter och hur? för att se om något är fel, känna efter glapp på allt eller vad!?

Till överst på sidan
Stefan1 skrev:jag har liksom många andra tappat förtroendet för bilia, och har funnit mer och mer tillfredställelse att fixa bilen själv. jag har en AWD xc70 98 automat.

nu har jag som jag skrivit förut, ett olud som tilltar i framvagnen men det som talar emot drivknut är att jag tycker det låter både i höger och vänster sväng i låg fart det finns inga oljud i högre farter.

min fråga är hur ska jag gå till väga för att felsöka. haynes <----eller hur det stavas böcker går ju inte in på AWD modeller ac v70 har jag läst så jag gissar på att jag inte har så mycket nytta av en sådan i detta fallet.

säg att jag har bilen hissad och står under den vad ska jag kolla efter och hur? för att se om något är fel, känna efter glapp på allt eller vad!?

Till överst på sidan

För att kunna felsöka och veta vad man gör bör man ha lite kunnande o lite erfarenhet. Verkar inte som du har det :roll:
Mitt råd är att du lämnar in bilen till någon du litar på istället, kan bli onödigt dyrt annars.
av Stefan1
nu låter du som en arbetsgivare som vill ha erfaren personal men vägrar ge folk med lite erfarenhet jobbet, som skulle kunna lära sig men men säkert rätt.

jag har väl bestämt att jag ska lämmna in den någon annan stans i framtiden men jag har också bestämt att jag ska använda mina kunskaper för att bli ännu bättre och då är det här forumet väldigt bra.

tror nog att jag kan mer än du fått uppfattning om det är bara just bilsidan jag aldrig varit intreserad av (typ långt irån ologisk och oteknisk)

nog måste det finna basic saker man kan kolla som inte kräver 3 år fordonsteknisk och bilmekaniker förfäder i 2 generationer samt fast jobb på bilmekarverkstad i 25 år?!
Användarvisningsbild
av ketto
Ett sätt kanske är att rengöra knuten och fetta om den! Då kanske ljudet försvinner!
av Stefan1
rengöra och fetta in låter inte troligt är inte en dålig drivknut slut!
Stefan1 skrev:jag har liksom många andra tappat förtroendet för bilia, och har funnit mer och mer tillfredställelse att fixa bilen själv. jag har en AWD xc70 98 automat.

Till överst på sidan
Jag har fått för mig att det är just när man svänger (särskilt vid fullt rattutslag) som man kan höra om en drivknut börjar lämna in.
av *pettson*
mrEasywin skrev:

Till överst på sidan
Jag har fått för mig att det är just när man svänger (särskilt vid fullt rattutslag) som man kan höra om en drivknut börjar lämna in.
sväng fullt och accellerera så frestar du knuten hårt. Knorrar den då så är det dags.
av Stefan1
tack för ett tydligt rakt svar pettson, nästan säker på att det är så men jag har för mig att det låter både vid höger och vänster vrid. känns som det är mindre troligt att båda går samtidigt? eller hur?

om det är knutarna hur illa är det att köra då? ger de sig totalt och man blir stående eller blir det värre och värre? har börjat låta mer och mer det jag menar är blir det totalhavveri när som helst nu!? låter ju inget när jag kör rakt eller tar mindre snäva kurvor med fart!?

frågar om, hur är drivknuten uppbyggd?!
*pettson* skrev:sväng fullt och accellerera så frestar du knuten hårt. Knorrar den då så är det dags.
Vill bara tillägga att i så fall ska man se till att styrstopparna är ordentligt infettade. Om inte så knorrar ofta en 85x/x70 betänkligt även om drivknutarna är ok.

Jag hade ett mysko skrapande ljud från framvagnen som upptstod när man svängde utan gaspådrag. Det visade sig att det var ett bromsvisir som tog i. Det räckte att med handkraft böja ut visiret så försvann ljudet.
av *pettson*
patrix skrev:
*pettson* skrev:sväng fullt och accellerera så frestar du knuten hårt. Knorrar den då så är det dags.
Vill bara tillägga att i så fall ska man se till att styrstopparna är ordentligt infettade. Om inte så knorrar ofta en 85x/x70 betänkligt även om drivknutarna är ok.

Jag hade ett mysko skrapande ljud från framvagnen som upptstod när man svängde utan gaspådrag. Det visade sig att det var ett bromsvisir som tog i. Det räckte att med handkraft böja ut visiret så försvann ljudet.
*Om inte så knorrar ofta en 85x/x70 betänkligt även om drivknutarna är ok.*

Tja det är helt sant..
Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]

Extra backljus V60 cc -20 LÖST!

Snyggt! Jag har samma liggandes i väntan p&ar[…]