Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lp1965
#138795
Jag tycker att det inte e nån riktig "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir som ett knapp märkbart "ryck" ibland lixom, särskilt mellan 1-2 och 2-3, inga problam när man drar iväg eller lägger i 4:an eller 5:an
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övre motorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
av *pettson*
#138802
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Användarvisningsbild
av lp1965
#138806
*pettson* skrev:
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Ok, ska testa det imorn...finns det nån bild hur momenstaget ser ut och exakt var det sitter? Ser man på det om det e kasst? Eller behöver man bända och dra i det?
Användarvisningsbild
av lp1965
#138810
*pettson* skrev:
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Bilen e ju bara servad på VOLVO, så det borde ju va rätt olja i :shock:
Användarvisningsbild
av oktan
#138827
lp1965 skrev:
*pettson* skrev:
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Bilen e ju bara servad på VOLVO, så det borde ju va rätt olja i :shock:

det ska man aldrig lita på!

jag kör lastbil till vardags och vi lämnade in två av våra volvo lastbilar på volvo på service förra veckan och då dom kom tbx gick det fan inte att växla dom, trots att man drog i spaken med dubbelhandsfattning med all kraft var det lögn i helvete att få i en växel. tbx till verkstan visade det sig att dom hällt på nån helsyntetisk miljövänlig skit istället för originaloljan (minns ej vilken original var nu bara) men efter att vi stått på oss att dom fick tappa ur den miljövänliga skiten dom fyllt på och fylla på med originaloljan försvann problemet. så man kan aldrig lita på att en märkesverkstad gör rätt. tyvärr.
Användarvisningsbild
av Lilja
#138962
oktan skrev:
lp1965 skrev:
*pettson* skrev: Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Bilen e ju bara servad på VOLVO, så det borde ju va rätt olja i :shock:

det ska man aldrig lita på!

jag kör lastbil till vardags och vi lämnade in två av våra volvo lastbilar på volvo på service förra veckan och då dom kom tbx gick det fan inte att växla dom, trots att man drog i spaken med dubbelhandsfattning med all kraft var det lögn i helvete att få i en växel. tbx till verkstan visade det sig att dom hällt på nån helsyntetisk miljövänlig skit istället för originaloljan (minns ej vilken original var nu bara) men efter att vi stått på oss att dom fick tappa ur den miljövänliga skiten dom fyllt på och fylla på med originaloljan försvann problemet. så man kan aldrig lita på att en märkesverkstad gör rätt. tyvärr.
Om jag får lov att lägga mig i den här diskussionen lite. Säger inte att du har fel eller att volvointe gjort något fel, men att det skulle ha med oljan att göra hur lätt det är att växla det köper jag inte. Dom har antagligen gjort något annat fel isåfall. Oljan har inget att göra med att växla.
av Fisketorp
#139035
Tjena!

Är ingen mekaniker och äger inget oljeraffenaderi så vill ej motsäga dig där.

MEN ägde tidigare en Galant 98a som var så förbannat trögväxlad vid kyligt väder och neråt minusgrader framtill att motorn/växelåda blivit varm då gick den som en dröm.

pga rekomendation av verkstan bytte dem olja till någon "bra" DYR sak för "trillskande" -lådor.
efter det gick den bra mycket lättare dok inte perfekt vid kyligt väder men bra mycket bättre somsagt.

sedan låter det lite illa att en olja skulle få en växelåda att bli så trög men man vet ju aldrig.=)

mvh//Martin
Användarvisningsbild
av Lilja
#139049
Fisketorp skrev:Tjena!

Är ingen mekaniker och äger inget oljeraffenaderi så vill ej motsäga dig där.

MEN ägde tidigare en Galant 98a som var så förbannat trögväxlad vid kyligt väder och neråt minusgrader framtill att motorn/växelåda blivit varm då gick den som en dröm.

pga rekomendation av verkstan bytte dem olja till någon "bra" DYR sak för "trillskande" -lådor.
efter det gick den bra mycket lättare dok inte perfekt vid kyligt väder men bra mycket bättre somsagt.

sedan låter det lite illa att en olja skulle få en växelåda att bli så trög men man vet ju aldrig.=)

mvh//Martin
Men det kan vara för att olja blir mer trögflytande när den är kall, riktigt kall. Men du beskriver att du verkligen inte kunde få i växlarna ens med våld och det kan oljan inte åstadkomma. Speciellt inte på en lastbil som har luftmanövrerade växelägen.
Användarvisningsbild
av Nexus
#139050
Fisketorp skrev:Tjena!

pga rekomendation av verkstan bytte dem olja till någon "bra" DYR sak för "trillskande" -lådor.
När jag jobbade på Toyota hade vi i en olja som heter Red line. Dyr som f_n men gjorde underverk för bilar med lite kärvande växlar. Jag trodde ej på det men efter att ha testat innan och efter olja bytet så blev jag övertygad. :)
Användarvisningsbild
av villon
#139064
Har samma problem, att man ibland måste ha kraft för att få i backen,, sen tycker jag min växellåda häller inte är den trevligaste o växla ibland :P samt att det är ett litet mellanrum överst vid kopplingen där den inte tar alls. sjustersak antagligen. Men hur vet man om synkringarna är dåliga eller något annat? för o köpa ny låda vill man ju inte först. någon som vet vem som kan kolal detta för billig penning?
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]