Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60volvo2001
Hej har en volvo s60 2001 som ibland vid rödljus går ojämnt på tomgång, stänger man av bilen och startar igen så går den normalt på tomgången. Jag tycker även bilen känns lite seg också, har haft en s80 med samma motor som drog mycket bättre än denna s60.
Har dessa fel något gemensamt eller vet någon vad det kan vara för något??
Tacksam för svar
av MickeM
Felkoder.

Gasspjället brukar bli huvudmisstänkt på tidiga modeller bara på ren statistik.
Men det kan vara annat också.
En rengöring av spjället skadar dock aldrig.

Förvärmningspjället har också visat sig ge fenomen jag inte hade gissat på.
Kolla så det rör sig fritt åtminstone.
(Före luftfiltret)
av MickeM
S60volvo2001 skrev: tis 30 jun 2020, 09:55 Okej, ska kolla förvärmningsspjället, når man att ta lös luftfiltret och känna genom röret?
Kanske. Vet ej. Annars får du lufta upp luftburken eller ta loss röret från fronten.
Att den är slö kan vara det, men svajande tomgång stämmer inte riktigt. Men det är en ganska lätt koll.
S60volvo2001 skrev: Har inga felkoder alls, får man felkod av gasspjället?
Ja, och nej.
Oftast, men det beror på många saker.
Kolla också så du inte har luftläckage någonstans. Tex turboröret, anslutningar vid intercoolern, mm.

Även vevhusventilationen bör kollas upp så den fungerar. Kan ge fenomen utöver oljeläckage.
Det bör du oavsett, då det är en sjuka på turbomodeller.
Ska kolla över efter läckage, vet att jag har en läckande vevaxel packbox som jag ska byta i helgen och även kolla över koppling mm samtidigt. Tänkte göra det så kallade ballongtestet också, och se om det är övertryck i motorn. Isåfall har jag för mig att man måste ner med tråget och rengöra ”filtret” eller var det nu kallas, samt tråget.
Tror dock att packboxen är slut pga kopplingsdam, inte utav övertryck.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]