Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEA
Har en 245, 93:a. Nyligen haft den inlämnad på renovering av AC samt byte kondensor.
Sett att detta diskuterats i tidigare trådar men motorn blir väldigt varm när man kör AC och jag har inte sett fläkten komma igång en enda gång. Verkstads-killen menar att det är normalt och att fläkten bara går igång om temperaturen blir riktigt kritisk. Jag har själv svårt att förstå varför Volvo skulle designat systemet så, alltså att den inte går igång mycket tidigare.
Se bild, såhär ligger motortemp med AC:n på, utan AC är det prick på mitten.
Bilagor
7FBB83A7-8CC7-45D0-87CB-362A0CEC5ADD.jpeg
7FBB83A7-8CC7-45D0-87CB-362A0CEC5ADD.jpeg (354.03 KiB) Visad 3026 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Som skrivits måånga gånger tidigare, temp.mätaren är inget precisionsinstrument. Utan att mäta vet man inte om det är varmt eller inte. Du kan genom diagnostik boxen (felkodsläsaren) köra ett "program" där du kollar en del funktioner, däribland om kylfläkten fungerar eller inte. Både på helfart och halvfart. Dessa glvare sitter i nederkant på kondensorn (3 st. Helfart, halvfart och givare för gastrycket). Tidigare modeller hade en givare i övre högra hörnet på kylaren (modeller med fläktblad på vatten pumpen och en elektrisk fläkt (framför kylaren) för kondensorn
av SEA
Hej!
Tack för svar. Men även om tempgivaren inte är en precisionsmätare så måste det väl anses korrekt om den utan undantag ökar med 30% varje gång AC:n slås på?
Hur kör man diagnostiken? Finns nån instruktion att få tag på?
av rd350
Kolla så fläktmotorn funkar, går den ej blir kondensorn väldigt varm och lär värma ordinarie kylaren också. Inget ovanligt att de är ihoprostade.
av rd350
Börjamed att koppla ifrån kontaktstycket till den och anslut till 12 volt. Känn efter först så den inte är stum. Vissa av dessa fläktar har en "fusible link" dvs. inbyggd säkring i kablaget till fläkten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar som 240 inte har riktigt samma felkodssystem som 7/900 så det som jag skrev ovan stämmer bara till 7/900 modellerna. Gör som "rd350" skriver, det är vanligt att fläkten för AC-en inte fungerar.
Funderar lite om det du skrev, Men även om tempgivaren inte är en precisionsmätare så måste det väl anses korrekt om den utan undantag ökar med 30% varje gång AC:n slås på?
Om temp.mätaren ökar direkt vid påslag kan det vara något elfel i/vid instrumentet. Ökar den sakta under tid kan det vara fläkten. Om det sitter en "eftermarknads fläkt" är det viktigt att den "blåser" på rätt håll. Dessa är oftast för montering bakom kylaren och blåser då på fel håll om den monteras framför kylaren.
Användarvisningsbild
av Frrla
Egentligen borde du dra om så el-fläkten startar och alltid är igång, via ett relä, när ac är på. På nyare bilar (3-4år och nyare) startar fläkten alltid och går så länge man är under en viss hastighet när ac är aktiverad. (är inte 100% men har fått den uppfattningen senaste tiden).

Själv gick jag steget längre och kopplade ett relä med signal från parkeringsljuset så min elfläkt alltid går (tänkte koppla om vid ett senare tillfälle när ute-värmen ger sig). Jag har en v70 iofs med automatlåda, turbo och 4-hjulsdrift så nu när det vart upp emot 36 + grader ute har automatlådan börjat klaga och mätt motortemp uppemot 110grader (med fläkt på full fart) då jag kör mest stadskörning. det har till och med börjat bli varmare i kupén ett par gånger för den hinner inte kyla av sig ordentligt...

Min svärfar fick även rådet att ta signal till elfläkten via ett extra relä, så fläkten går när ac är igång, av en kille som jobbar på volvo, just för att kondensorn blir väldigt varm och motorn får även jobba några få märkbara hk extra för besväret att värmeväxla.
av errim
Hej! Jag är inne på min andra 240 med AC. Håller med om att fläkten sällan startar. Vid 27 grader varmt tog det nästan 5 minuter innan AC-fläkten startade, detta på tomgång. Kör man landsväg så startar ej fläkten. mina bilar har ingen tendens att gå upp i temperatur med AC påslagen.
Det är enkelt att få fläkten att gå hela tiden när ACn är påslagen. Tryckkontakten till fläkten sitter nere till höger strax efter kylaren. Ta loss kontakten och bygla den. Fläkten startar så fort du slår på ACn och går hela tiden så så länge den är tillslagen. inget extra relä behövs, finns ju redan ett relä till fläkten. Om det finns någon risk eller nackdel att ha det så kopplat vet jag inte. Tar förstås mer ström från batteri och laddning. Jag ska koppla det så på min nuvarande 240-
Med vänlig hälsning, Bengt
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]