Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tanken är att det skall komma vätgas, hydrogen, genom den slangen. Om det kommer något så är det förmodligen så små mängder så det kan du låta gå ut i fria luften. Men absolut inte mot något upphettat eller gnistbildande! Vätgas är extremt eldfängt.
Vid normal laddning ska en katalysator i locket på batteriet ta hand om vätgasen och återföra den till batteriet, därför kallas det underhållsfritt och ger ingen vätgas ut..

Om din generator/regulator går sönder och löper amok och överladdar batteriet hinner det inte med och det blir gas som måste ventileras ut.

Om batteriet är monterat inuti kupen, så ska slangen leda ut gasen så den inte hamnar inne i bilen, tex genom ett lite hål i golvet där batteriet sitter.

Sitter batteriet under huven spelar det ingen större roll vart du leder gasen, det är ju "utomhus" redan. Och du bör ju som Rådlös säger inte rikta den mot något som gnistrar :-) :-) :-)
vkarlstrom92 skrev: mån 29 jun 2020, 17:47 Byter batteri och avluftningsslangen lossnade från batteriet och sitter nu helt löst. Jag förstår att ena ändan ska in i batteriet, men var ska den andra sidan av slangen sitta?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Tror det sitter ett anslutningshål i batteriboxen på kortsidan mot fronten av bilen.

Tack, vi får se om Volvo supporten har n&ari[…]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]

Tack, men detta är nog till modellen efter mi[…]