Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Premis
Hej

Har precis inhandlat en 460 1.7'a med 25kmil på mätaren så det är lite fix på den men men ..

Hur som helst, när jag sätter den i tändningsläge 2 så går elfläkten igång och den stannar inte utan rullar på hela tiden. Tempen har varit väldigt svag men blev bra igår efter termostatbyte, det enda som är kvar är att tomgången är lite kass när man duttar till gasen lite när motorn är varm.

Jag utgår ifrån att fläkten inte skall gå hela tiden för isåfall är det den första bilen jag stöter på som gör så .. vad är det som styr fläkten på 460'n? Har den möjligen en egen tempgivare som den går på eller är det motorstyr som tar hand om det? (Tänkte att isåfall är en tempgivare körd).

Tackar
av Tobb3
Premis skrev:Hej

Har precis inhandlat en 460 1.7'a med 25kmil på mätaren så det är lite fix på den men men ..

Hur som helst, när jag sätter den i tändningsläge 2 så går elfläkten igång och den stannar inte utan rullar på hela tiden. Tempen har varit väldigt svag men blev bra igår efter termostatbyte, det enda som är kvar är att tomgången är lite kass när man duttar till gasen lite när motorn är varm.

Jag utgår ifrån att fläkten inte skall gå hela tiden för isåfall är det den första bilen jag stöter på som gör så .. vad är det som styr fläkten på 460'n? Har den möjligen en egen tempgivare som den går på eller är det motorstyr som tar hand om det? (Tänkte att isåfall är en tempgivare körd).

Tackar
det sittter en givare på vänster sida av kylaren bytt den inte så dyr.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej,
Prova att dra ur kontakten till givaren först bara. Kan ju vara kortis någon annan stans oxå. Sen finns det några olika termokontakter (givaren) att välja på. Det är själva flatstiftskontakten som kan ha lite olika utformning.
av Premis
Yes, ska kolla kontakten först och sedan mäta upp den och se så den är rimlig.

Vänster sida på kylaren alltså, sett framifrån eller bakifrån bilen?
av Tobb3
Premis skrev:Yes, ska kolla kontakten först och sedan mäta upp den och se så den är rimlig.

Vänster sida på kylaren alltså, sett framifrån eller bakifrån bilen?
på förar sidan
av Premis
Förra ägaren har tydligen kopplat om fläkten så den går konstant, quick-fix tydligen. Har analyserat el-schemat så nu är det väl bara att plocka fram multimetern o jobba :).
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]