Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jerry78
Tjena ny här på forumet .
Jag har en v70 d5 ac fungerar i ca 20 min sen blir det varmt i bilen trycker sjunker från 1590 ca till 800
Är det nån som.vet va det kan vara?
av Jerry78
joakim__ skrev:Chimsa om magnetkopplingen på kompressorn förstort spel
Okej tack
av MickeM
joakim__ skrev: sön 28 jun 2020, 20:36 Chimsa om magnetkopplingen på kompressorn förstort spel
+1 på den gissningen.

Börja alltså med att kontrollera om AC pumpen drivs med ö.h.t när kylan upphör.
Sannolikt står centrumet i remskivan stilla.
(Själva remskivan roterar alltid men centrumet dras in av magnet och själva pumpen dras då med)
av m2c
Jag tror också på schimsning som er andra, men vad är det det för tryck du pratar om och i vilken enhet är det? Låter ju jättehögt om det är psi.
av xxargs
"1590 ca till 800" är förmodligen i kPa (blir ca 15.8 till 8 Bar tryck ungefär)

8 bars (över) tryck motsvarar knappt 36 grader C för R134a, 15.8 Bar motsvarar 60 grader C och det sistnämnda är lite väl varmt om inte värmelasten är stor och kondensorfläkten går fullt eller strax efter startar till full fart. påslag för full fart på AC-fläkt brukar vara runt 15-16 Bar och avslag runt 12 Bar - lite varierande mellan bilmodeller.

PSI är något amerikansk konstigt enhet med referens tagen från någon idag död individs tummen (inch) och någon slumpvald sten (pounds) och som inte borde få användas och bara förvirrar.

Vi bör använder SI-enheter. Att manometern från USA är graderad i PSI är ingen ursäkt för att inte skriva med korrekta SI-enheter i tex. forum och det går enkelt att konvertera PSI till kPa mha google till hjälp :beaten: [obs försök till ironi men ändå med en viss allvar över problemet med enheter och storheter och olika måttsystem mellan USA (Imperial) och i princip resten av världen (SI) ]
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]