Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikT
Hej.
Jag har upptäckt att min V70 inte laddar fullt i batterierna och jag har då börjat demontera generatorn. Men nu när jag ska lyfta ut den så kan jag inte det.
Jag har demonterat multiremspännaren, remhjulet på generatorn och kylarslangens anslutning till kylaren, det som är i vägen är en av AC-slangarna från kompressorn.
Jag känner att jag inte längre har några uppslag, och hoppas nu på att någon har har något att bidra med.
Jag behöver få nya infallsvinklar. :-(
Bilagor
Generator Vea.jpg
Generator Vea.jpg (740.54 KiB) Visad 1403 gånger
Användarvisningsbild
av LeifA
Tror inte heller på generator. Antingen laddar den som den ska eller inte alls.
Användarvisningsbild
av ErikT
Jag var otydlig.
Jag har testat startbatteri och stödbatteri tidigare, och de var inte OK.
Så jag bytte ut dom, men fortfarande så laddas batterierna ur och efter ca 5-6 mil så vill inte Start/Stopp vara aktiv, och när jag mätte spänningen över startbatterier så fick jag fluktuerande värde. Då bilen har rullat ca 26700 mil så tror jag att generatorn inte längre ger full laddning. Min fråga var: hur får jag ut generatorn från motorrummet utan att behöva tömma AC-systemet?
Jag har nu löst mitt problem och den andra generatorn sitter på plats, och när jag mäter spänningen över startbatteriet så ligger spänningen på 13,56V och när jag gasar så stiger det till 13,61V, och batterierna är fullt laddade med en Ctek laddare.
av Secterna
ErikT skrev: mån 29 jun 2020, 12:31 Jag var otydlig.
Jag har testat startbatteri och stödbatteri tidigare, och de var inte OK.
Så jag bytte ut dom, men fortfarande så laddas batterierna ur och efter ca 5-6 mil så vill inte Start/Stopp vara aktiv, och när jag mätte spänningen över startbatterier så fick jag fluktuerande värde. Då bilen har rullat ca 26700 mil så tror jag att generatorn inte längre ger full laddning. Min fråga var: hur får jag ut generatorn från motorrummet utan att behöva tömma AC-systemet?
Jag har nu löst mitt problem och den andra generatorn sitter på plats, och när jag mäter spänningen över startbatteriet så ligger spänningen på 13,56V och när jag gasar så stiger det till 13,61V, och batterierna är fullt laddade med en Ctek laddare.
Jag sitter med samma problem och ska byta generator. Har du några tips? :)

Tack på förhand

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tips få ut ABS givaren fram

menade du att du borrade ett hål och sen g&a[…]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]