Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har börjat få ett lite missljud som kommer ifrpn (tror jag längst ner ifrån motorn där multirem sitter.det hörs bara när bilen är kall och i typ 2 minuter sen försvinner det. Ett snurrande ljud typ . Vad kan e va ?
Vad kan du ha för sorts bil, årsmodell och motoralternativ då, månntro?

Det skiljer allt en del, även mellan dom modeller som denna kategori handlar om.
Och inte minst vilken motor det är....
Tack för svar !

Det är en v70 2007 2,4 170 hästars

B5422 S

Man hör de tydligt vid höger framhjul som sagt ..

Inget som påverkar funktionen.

Undar också en till sak mitt på instrument panelen vid fönstret sitter en liten plastkåpa. På farsans sitter de en röd lampa som blinkar men inte på min 07:a va är de för ngt ?

Mvh
Ang ljudet har jag inte bättre än att du får lossa multiremmen och kallstarta och lyssna om det är tyst då. Även då känna på alla remskivor och lyssna på deras lager.
Även notera om generatorns frihjulremskiva fungerar eller om den är stum.

Rätt oljenivån i styrservon?

Menar du röda dipden uppe på instrumentbrädan som indikerar att larmet är aktiverat? (I förekommande fall)
Gissar oxå på generatorns frihjul/remskiva...

På vår 2010:a kvittrade den i typ 30sek vid varje kallstart ända tills den nöp helt och slet av multiremmen vid ca 14k mil.
En tråkig rep på 5700:- förra sommaren ... om man fixar att byta den själv kostar delen runt en femhundring online...
Och, låter det utan multiremmen är nog bästa steg att kolla upp kamremmens löp och spännrulle. Är dom dåliga kam det gå åt skogen fort. Även vattenpumpen givetvis.

Ett dåligt VVT drev kan låta knackande.
En god idé är att lossa övre delen av kamremskåpan ibland och ta en titt.
Dreven kan läcka olja och givetvis alla packboxar. Olja på kamremmen är inte bra.
Hur dåligt, står i direkt paritet till mängden olja.
Hej!
Tänkte kolla om problemet löstes? Jag har samma missljud vid kallstart. Volvo v70 2.5t -04. Jag har bytt multirem, remspännare och frihjul till generator. Kamremsbyte var 6000 mil sedan.

Mvh Simon

Har problem med att bilen rycker när man k&o[…]

Jepp! Kollade överallt när jag kr&oum[…]

ATF olja har Volvo haft i sedan M45 kom på 7[…]

Jepp Skruvade åt samtliga fyra muttrar so[…]