Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S90-17 t8 som jag köpte privat. Den har nu gått ca 5400 mil och enligt datan ligger den på 0,56 milen. Jag försöker utnyttja elen optimalt enligt råd från forumet. Bensin vid högre farter och el vid stadskörning mm.
Grannen blev skjutsad av en person som körde en S90 t8 och då de stannade gick jag fram och pratade med föraren. Fordonet var företagsbil (försvarsmakten) och föraren var inte så insatt i elens funktion i fordonet. Bilen hade gått ca 800 mil och hade en snittförbrukning på 0,86 milen. Snacka om skillnad i förbrukning vilket visar att körsättet verkligen påverkar förbrukningen. Sedan påverkar nog förbrukningen när man själv får betala vid pumpen. :-)
Kan man inte ladda bilen hemma och på jobbet är ju fördelen med hybrid noll.
Visst, det är ju kul när man trycker på gasen såklart, men själva framdriften på el blir ju obefintlig om man inte laddar den.
Körstilen är nog in te det som på verkar mest, mer hur körprofilen ser ut och hur stor del av din körning som sker inom batteriets kapacitet, jag har kollegor på jobbet
som hamnar på ett snitt på runt 0,2 dl milen med sina hybridbilar , men då har de mindre än två mil till jobbet och möjlighet att ladda både hemma och på jobbet, så
fort de drar iväg på semester så snittar de inte längre så snålt på dessa semestermil.......
Glöm inte att vi pratar bilar med 400hk. Förr drog de 1.4 liter milen konstant.
fjohan82 skrev:Kan man inte ladda bilen hemma och på jobbet är ju fördelen med hybrid noll.
Visst, det är ju kul när man trycker på gasen såklart, men själva framdriften på el blir ju obefintlig om man inte laddar den.
Den är ju lika mycket värd som alla andra hybrider du inte kan ladda hemma, absolut en förbättring. Volvo hade ju aldrig släppt sina B-alternativ om dom inte gett nåt.

Spolat automatlådan, bytt främre lä[…]

Hej på er! Jag hoppas ni kan hjälpa mig[…]

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]