Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
Som en uppdatering till denna tråd så har jag modifierat lösningen. Jag använder nu en vattentät ultraljudsensor (likanade en parkeringssensor) instället för PIR. Piren var inte driftstabil. Nu har jag testat i ett år med ULS och det funkar perfekt!
av Rådlös
Jag kan flika in här, jag har en bil av annat märke men med "fotöppning av bakluckan". Dra foten en gång om inte draget är utfällt. Dra foten två gånger om draget är utfällt och eventuellt ett släp är påkopplat. I båda fallen, dra foten en gång för att stänga.
Men jag har samtidigt en vanlig tryckknapp i kanten på luckan för att stänga. Jag kan nog inte förklara det, men jag använder hellre den när jag skall stänga. I det läget har jag ju ställt ifrån mig bagaget inne i bilen och har då lediga händer. Men jag saknar dom bagagekrokar som finns till Volvo V70 som man monterade lätt i förarbetade fästen. Det finns en (1) fastmonterad krok i nuvarande bilen, men den sitter inte rygg- och armvänligt till. Man får böja sig ungefär som Grucho Marx för att hänga upp någon påse där. Trots att V70 var lägre var det lättare att hänga något där.
Egentligen ville jag bara berätta om tryckknappen för att stänga luckan. Om ni kan koppla något sådant i bygget, så gör det.
Och jag har alltså en elektriskt utfällbar släpkrok. Men det sköts med enbart tryckknapp och lite handkraft för att låsa den i läge.
Användarvisningsbild
av Hioda
Jag har en stängningknapp på kanten på bakluckan. Det sitter en sådan knapp på alla elektriska bakluckor på V70. Finns inte knappen så är inte backluckan elektrisk och då fungerar inte heller fotöppningsfunktionen.
av 2ägaren
Jag har ju bytt låshaken i luckan till elektrisk, samt handtaget till den med brytare i istället, passar att eftermontera och det är öppningen jag ville åt. Stänger luckan manuellt men då är ju händerna fria ändå. Änsålänge öppnar jag med fjärren, när positionsljusen är tända och man trycker på bakluckeknappen så öppnas den. Har en enkel pir liggandes men inte kommit dit ännu till fotvift som den köptes för :-) Men blev ju lite sugen på att ta upp bygget igen nu :)
Användarvisningsbild
av Hioda
Kul men projekt! Dock kan jag säga att PIR INTE är att rekommendera. Jag har experimenterat ganska mycket med mitt fotöppningsprojekt och gick rätt snabbt ifrån PIR till Ultrasonic. PIRen är väldigt temperaturkänslig. Ultrasonic sensorn går att lura på programatisk sätt och är både vattentät och okänslig för temperatursvägningar. Nu finns det dessutom en mer intressant sensor som är mer stabil än den jag använder. Den ska jag testa så fort jag får tid.
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]