av Snelhest - tor 25 jun 2020, 12:32
- tor 25 jun 2020, 12:32
#1387108
Hej!
Om du är en av dem som tycker det inte blir någon skillnad mellan olika dieselvarianter (eller olika bensin i bensinbilar) i en dieselbil, kan du klicka bakåt och fortsätta läsa om något annat istället för att ta utrymme med ett "det är ingen skillnad", tack.
On topic :
Vad är era upplevelser med de olika dieseltyperna?
Jag har kört följande dieselbilar de senaste 5 åren och längre ner är mina upplevelser av olika dieseltyper:
BMW 330D E46 2005 (bytt programvara)
BMW 535D F11 2012 (bytt programvara)
MB C220D 2017
MB E350cdi 2011 (bytt programvara)
Min topplista:
1. Europadiesel, finns t.e.x. i Tyskland: Bäst prestanda, det känns när du går från tom tank Svenskdiesel till en fulltank Tyskdiesel, förbrukningen sjunker också.
2. B0/Blankdiesel (även kallat klardiesel): Utan RME-inblandning, helt klart bäst prestanda av all diesel vi har i Sverige, har även högst energiinnehåll av de dieselsorterna vi har i Sverige, tyvärr är den extremt ovanlig och återfinns generellt bara vid fåtal sjömackar.
3. HVO100: Dieselknorret minskar hörbart, mjukare gång i maskin, men det saknas även lite pulver (vilket energiinnehållet skvallrar om). Ryktas rengöra både katalysator och partikelfilter.
4. B5/B7: Vanliga mackdieseln, B5 innehåller mer energi än B7 då RME-blandningen är lägre, tyvärr väldigt svårt att hitta B5.
5. Preem B7 "evolution", upplever bilen lite slöare och förbrukningen går helt klart upp jämfört med "vanlig" B7.
Jag har inte testat Circle K Miles/HVO100.
Vad är era upplevelser?
Om du är en av dem som tycker det inte blir någon skillnad mellan olika dieselvarianter (eller olika bensin i bensinbilar) i en dieselbil, kan du klicka bakåt och fortsätta läsa om något annat istället för att ta utrymme med ett "det är ingen skillnad", tack.
On topic :
Vad är era upplevelser med de olika dieseltyperna?
Jag har kört följande dieselbilar de senaste 5 åren och längre ner är mina upplevelser av olika dieseltyper:
BMW 330D E46 2005 (bytt programvara)
BMW 535D F11 2012 (bytt programvara)
MB C220D 2017
MB E350cdi 2011 (bytt programvara)
Min topplista:
1. Europadiesel, finns t.e.x. i Tyskland: Bäst prestanda, det känns när du går från tom tank Svenskdiesel till en fulltank Tyskdiesel, förbrukningen sjunker också.
2. B0/Blankdiesel (även kallat klardiesel): Utan RME-inblandning, helt klart bäst prestanda av all diesel vi har i Sverige, har även högst energiinnehåll av de dieselsorterna vi har i Sverige, tyvärr är den extremt ovanlig och återfinns generellt bara vid fåtal sjömackar.
3. HVO100: Dieselknorret minskar hörbart, mjukare gång i maskin, men det saknas även lite pulver (vilket energiinnehållet skvallrar om). Ryktas rengöra både katalysator och partikelfilter.
4. B5/B7: Vanliga mackdieseln, B5 innehåller mer energi än B7 då RME-blandningen är lägre, tyvärr väldigt svårt att hitta B5.
5. Preem B7 "evolution", upplever bilen lite slöare och förbrukningen går helt klart upp jämfört med "vanlig" B7.
Jag har inte testat Circle K Miles/HVO100.
Vad är era upplevelser?
XC90 2.5T 2005