Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Jag hakar på denna tråden lite o "kapar" den lite då jag står inför likvärdigt dilemma som TS hade från början.

Jag velar hela tiden mellan en V90 T4 2018-2019 och XC60 D4 AWD 2016-2017, max 6000mil. Budget 280tkr. Bägge bilarna har sina fördelar och nackdelar. Jag har även tittat på konkurrenterna men det kommer ändå bli en Volvo av många anledningar. Första bilen var en Saab 900 och de två efterföljande Volvo V70.

OM jag beslutar mig för en XC60, finns det något jag behöver inspektera och kolla upp mer noggrant? Vet att olja/pump/sil i Haldex kopplingen behöver ses över var ca 6000:e mil, verkar inte som Volvo ÅF har koll på det behovet.
Användarvisningsbild
av MartinS
En xc60 med femcyl motor med så få mil skall det inte vara något speciellt med tycker jag. Bör va ett ganska säkert köp.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@mortimer, Kanten ovanför vinrutan är vi många som fixat på senare volvos, kommer säkert på V90 med. Finns några äldre exemplar som fått problem med den elektriska handbromsen. Fick det själv på förra V60:n MY12. Se så allt ser ok ut och inte ser typ oxiderat ut eller är en glipa mellan ok och elmotorn för har en klåpare inte satt dit det rätt får man problem för dessa två behöver man inte dela på förrän någon av de ska bytas ut men vissa för så när klossar ska bytas.

Annars så samma sak som jag skrev på första sidan

"Måste be dig att ut och provköra. Själva föll vi för XC60 denna gång. Haft V50 och V60 tidigare, samtliga är enligt mig mer behändiga för oss i vardagliga livet än V90 som är lite av ett halvt slagskepp enligt oss. XC60:n är till och med smidigare i stadstrafik än V60 och har en kortare svängradie, dessutom sitter man lite högre och får en bra överblick samt en trevligare höjd att lasta i och hoppa in och ut ur samt däck och fjädring som har lite större spel då att köra i stan är värre än att "bo på landet" idag, här är det gupp och annat överallt och fler byggs det ;-)

Vill man ha lite mindre fasta kostnader finns det FWD och därmed ca 3-4000kr billigare per år?"

Men ut och provkör och se vad du tycker
av mortimer
Micce1980 skrev:@mortimer, Kanten ovanför vinrutan är vi många som fixat på senare volvos, kommer säkert på V90 med. Finns några äldre exemplar som fått problem med den elektriska handbromsen. Fick det själv på förra V60:n MY12. Se så allt ser ok ut och inte ser typ oxiderat ut eller är en glipa mellan ok och elmotorn för har en klåpare inte satt dit det rätt får man problem för dessa två behöver man inte dela på förrän någon av de ska bytas ut men vissa för så när klossar ska bytas.
Är det att det inte är tätt där som du menar ? Hade det fenomenet på min V70 p.g.a undermåligt lim hos Volvo, men Volvo bytte rutan på goodwill
Användarvisningsbild
av Micce1980
@mortimer, Ah, tänkte på stenskott som skadar lacken ovanför vindrutan, verkar vanligast på V70II men det finns på XC60 med, jag la i ett litet stenskott när bilen köptes. Missade att bifoga viss information ser jag ;-)
av RonniePersson
aanton skrev: tor 18 jun 2020, 08:03 för att gå tillbaka till frågeställning; hur skiljer sig en V60 D4 AWD tidig faceliftmodell typ år 2014 mot de sista versionerna som gjordes 2016-2017? Är det växellåda som skiljer eller vad är största skillnaden mellan årsmodell 2014 mot 2017?
Motorns effekt skiljer sig åt. D4 AWD 2014 har 163 hk och euro 5, D4 AWD 2015 har 181 hk och euro 5, D4 AWD 2016-2018 har 190 hk och euro 6.Alla dessa motorer är 5-cylindriga. Men annars är det bara småsaker som skiljer årsmodellerna åt. Tex så har 2014-2015 orangea sidopositionsljus i strålkastarna, men 2016 förbjöds de av EU så nyare bilar saknar dessa.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]