Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: lör 20 jun 2020, 11:17
fjohan82 skrev:Bara att byta, ja absolut. Men det tillkommer likväl en extrakostnad då den saknar vinterhjul.
Sen kan en prisskillnad på 50-70' vara mycket pengar, beror på vad man har att röra sig med.
Extrakostnaden på 36 mån blir dock inte 70k utan snarare 20-30k.
Vet inte om jag har missat något, men vad kommer 36 månader in i sammanhanget?
av Lövet
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: lör 20 jun 2020, 11:17
fjohan82 skrev:Bara att byta, ja absolut. Men det tillkommer likväl en extrakostnad då den saknar vinterhjul.
Sen kan en prisskillnad på 50-70' vara mycket pengar, beror på vad man har att röra sig med.
Extrakostnaden på 36 mån blir dock inte 70k utan snarare 20-30k.
Vet inte om jag har missat något, men vad kommer 36 månader in i sammanhanget?
Det är ett rimligt sätt att bedöma ägandekostnaden. Du måste ju få med både inköp och försäljning för att veta vad bilen faktiskt kostar.
av fitur
Jag letar aktivt efter en V60. Finns det någon anledning till varför jag t.ex. borde leta efter just en 2018 och inte 2016 eller 2017?
Vilka är de främsta skillnader?
av UnleashFusion
fitur skrev: lör 20 jun 2020, 21:56 Jag letar aktivt efter en V60. Finns det någon anledning till varför jag t.ex. borde leta efter just en 2018 och inte 2016 eller 2017?
Vilka är de främsta skillnader?
Det är inga skillnader mellan 2016-2018. tror även att utrustningar etc var densamma bara att 2018 var det "classic" - alltså sista året för V60 innan den nya V60 lanserade. då fick man liksom "mer utrustning för pengarna"
av fitur
Det blev till slut en V60 Cross Country D4 AWD (2018) Geartronic Classic Summum (heter kombinationen ens så?)

Jag hoppade runt mellan Bilia och Upplands Motor som tyvärr inte erbjöd tillräckligt för min gamla V50. Moderna Bil gav mig exakt det jag ville ha samt att min nya V60 bl.a. har dragkrok & backkamera, vilket Upplands Motor ville ha ca 20.000 kr för att eftermontera. Jag fick dessutom nya vinterdäck med originalfälgar vilket jag skulle få betala extra för hos Bilia.

Totalpriset och upplevelsen blev alltså mycket bättre hos Moderna Bil men det jag saknar är originalservice och nybilsgaranti, där jag skulle fått betala ~450 kr per månad för garantin och jag nu istället fick nåt "large"-paket hos Solid och en helförsäkring hos Folksam för halva priset i 6 månader. Jag kommer dessutom behöva åka förbi en Bilia-handlare och få navigering aktiverat, vilket tydligen ska kosta omkring 4000 kr nu enligt en kampanj hos Bilia.

De faktorer som gjorde att jag valde just min V60 CC:
- Backkamera (fanns enbart i en 2016-modell där säljaren kändes ointresserad och bilen var i "fel" färg)
- Elmanövrerad förarstol
- Dragkrok (samma som backkamera, dålig säljare och dålig deal)
- Navigering (förberett, fanns aktiverat i annan bil)
- Svart skinnklädsel (fanns vit i annan bil)
- Mycket fina fälgar (saknades på samtliga andra bilar)
- Bilen har inte primärt körts i Stockholm

Jag kan bara säga en sak: Jag älskar den adaptiva farthållaren. Herrejävlar vad den och skiftet till automatlåda hjälper mig. Jag kan lika gärna göra mig av med mina fötter.
Nu saknar jag bara att få igång start/stop-funktion som står som "inaktiv" just nu, samt navigering som jag måste aktivera via en Volvohandlare.

Tack för all hjälp och alla tips! Jag återkommer väl om 5-10 år när det är dags att byta igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul att du hittade en bil du verkar så nöjd med!
Användarvisningsbild
av aanton
grattis till bilköpet!

Lägg gärna upp en bild sedan vid tillfälle på nyköpet.
av fitur
Det är en fröjd att sitta i bilen. Jag är supernöjd.
Någon med erfarenhet av modellens infotainmentsystem som har synpunkter på om jag borde skaffa Sensus-nav? Internetkartorna känns långsamma. Jag känner att man får ha lite tålamod med varje interaktion i menyerna i infotainmentsystemet men så brukar det vara i alla bilar utan CarPlay/Android Auto, eller har jag fel?
av Kluster
Är inne på min andra V60 med Sensus Navigation och varje gång inför en längre resa har jag alltid gått in via VOC-appen och skickat adressen till bilen. T o m när jag har suttit i bilen; användarupplevelsen är inte topp när det gäller den biten. Visst, det finns röststyrning men även där är det flera steg du måste ta innan allt är klart.

Grattis till bilen!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]