Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla
Märkte att acn kyler ganska dåligt men den kyler lite konstant.

Man ser att magnetkontakten går i när man sätter på acn och det börjar snurra med. Det enda "knäpp ljud" är när man trycker av AC. Det är alltså tyst när den "går i".

Det finns kylmedium i som det ska vara.
Jag har ca 0.70mm mellanrum på magnetkontaten.

Finns det något annat att testa innan man försöker sig på att schimsa magnetkontakten?
Finns ingen mening att shimsa i detta fallet eftersom det inte är problemet
Pumpen dras ju med och snurrar, även när den kyler dåligt, säger du.
Eller hur?
Annars får du kolla det noga.
Dvs även när AC kyler dåligt, så ska kompressorn dras med. Själva centrumet i remskivan alltså.
Att den slår av och till när motorn går, är fullt normalt. I denna värme gör den dock längre körintervaller än en svalare dag

Är det för stort spel i magneten så drar den inte öht efter ett tag. Det felet är AC kyler, eller inte alls.

Dålig kyla (men ändå fortsatt kyla hela tiden) är annat fel.
Hur kollades det att det inte kylmediebrist?
Det måste pumpas ur och vägas, för att veta det.

Kyler den bättre när bilen körs lite fortare?
Går kylfläkten?

Kyler den lika dålig med vreden på MIN?
Då.är inte kupetempgivaren kass, för klimaten struntar i den på MAX eller MIN.
Har precis detta på kompisens XC70 04a.
Felkod ECM 6000. A/C-relä, signal
Var sitter detta Relä?
Dyrt?
Hej och stort tack för svar.
Jag kollade kylmedium med en mätare med support från ett företag som säljer kylmedium och mätare som sa att detta såg bra ut. (Jag köpte ett kit då jag trodde att gasen var slut)
Dom hjälpte mig för 4 år sedan när bilen kylde väldigt dåligt och dom lagade och fyllde och bilen som har varit iskall sedan dess.

Vad jag har märkt är att det högra värmepaketet är kallare än det högra.(22C ute och ca 1500varv)
26C utblås förardörr
25C utblås mitten vänster
22C Utblås mitten höger.
18C utblås höger passagerare
Sänker jag fläkten till 1/3 så fick jag ut ca 15C som lägst vid detta mättillfälle.
Detta vid MIN. Kunde höja tempen(16-17C typ) lite innan det blev varmare luft.
Ska kolla om kylfäkten går senare idag.

Så det finns gas (med största sannolikhet) och kompressorn går.
Vad kan vara felet då? kupefilter är nybytt men det var ganska smutsigt.

Göra rent förångaren lär inte skada? innetempgivare?
Vad jag minns tidigare är att varvet på motorn går lite upp och ner med ac på men detta händer inte nu. Tomgången är väldigt konstant.

Upplever ingen skillnad när jag åker fort. Men ska testa mäta med termometern idag och se.

Jag har alltid haft ett lite skorrande ljud när ACn går. Har varit så i ca 6 år sedan jag köpte bilen, jag upplever jag det låter lika idag som för 6 år sedan.
Att det skiljer mellan sidorna är ju klassiska på för lite media. Att avgöra mängd med tryck på vilande system är väldigt opålitligt. Trycket är ju relativt lika tills det är slut. Större mängd media övergår i gasform för att utjämna.
(Jmfr en gasoltub)

När det är för lite media blir det ofta sämre kylverlan SAMT ofta skillnad mellan sidorna.

Naturligtvis kan det också vara en luftspjällmotor som inte är med.

Evaporatorn tempgivare skulle också kunna ge dålig kyla om den har fel värden, men inte skilja mellan sidorna, inbillar jag mig.
Men kanske....
Jag hade mycket problem med dålig kyla på ena sidan när systemet läckte och jag fick byta kondensor. Däremot kylde den alltid lite trots att systemet klassades som helt tomt.

När det är dåligt med medium brukar dock förarsidan prioriteras. Så verkar det inte vara här.

Har inte spjällen en felkod som hjälper till?
Tack för hjälp.
Lägger upp en bild på mätning vid 1500 varv.
Kan det bli dåligt tillslag med lite gas med?
Tidigare har det slagit till men nu låter det mer när den slår ifrån.
Hade varit guld om det bara är för lite gas :-D
Bilagor
received_387443375525414.jpeg
received_387443375525414.jpeg (412.43 KiB) Visad 770 gånger

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]