Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sonnyboy
#1387086
Har nyss köpt en s70 år 2000, den har ett skumt elfel som jag inte kan lokalisera.
När jag startar bilen så funkar inte stereon eller elhissar eller något elektriskt i bilen, även srs lampan lyser, efter 20 sekunder till 4 minuter hoppar radion igång och då funkar allt som det ska och SRS lampan slocknar.
Är det någon som vart med om liknande och vet vart jag ska börja leta?
av Rådlös
#1387102
Inte säkert att det är rätt hjälp, men ett dåligt batteri kan ge väldigt konstiga och motsägande fel, som inte alltid är fel. Detaljer kan vara fullt friska men det dåliga batteriet får dom att uppträda som om det vore fel.
Börja med batteriet. Försök även att läsa ut felkoder.
av MickeM
#1387115
Första modellens S/V70 har inget Can-nät, och därmed inte så känslig i elektroniken med batterispänningen.

Känns mer som dålig kontakt i relä, eller liknande.

En S80 däremot, har Can-nät ända från början och då kan "vad som helst" hända om spänningen sjunker.

På V70 kom CAN med införandet av V70N-modellen.
Användarvisningsbild
av js1
#1387131
Jag skulle nog också gissa på nåt huvudrelä.
av sonnyboy
#1387143
Har läst på lite forum från staterna, och det verkar som det är något relä som ni säger också, får skruva bort locket vid säkringarna och kolla om det är något som syns.
Tack för er som tog er tid att svara :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1387217
MickeM skrev:På V70 kom CAN med införandet av V70N-modellen.
Mnjäe... CAN-BUS kom med nya motorn och styrsystem -99 även på P80. Dock är det inte intergrerat i hela bilen som på P2orna, utan begränsat till just dom sakerna som ändrades med nya motorn och styrsystemen(plus instrumenthuset, som från 99 får hastighetssignalen via CAN-BUS istället för en ren frekvens som tidigare modeller).

Så att säga att CAN-BUS inte finns på V70 innan V70N är ju inte riktigt sant...

Men det är fortfarande sant att P80 inte är i närheten av lika känslig för batterispänningen som efterföljande modeller, men det finns ju fortfarande en gräns. Sjunker spänningen till typ 11V och under så börjar märkliga fel allt poppa upp, SRS och ABS brukar vara dom första sakerna som slutar fungera.
Radion brukar dock vara bland det sista som ger upp, vilket viskar om att felet inte är spänningen i det här fallet(dock inte omöjligt).
Min gissning är i linje med resten av inläggen, att något relä inte riktigt hänger med längre.
av sonnyboy
#1387276
Jag hade inget nytt relä hemma så prövade att byta plats på relä 105 och 106, nu funkar allt direkt när jag startar bilen, får ta en tur förbi "delplocken" idag och skaffa nya relän.
tack alla ni som skrivit.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]