Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Har haft problem ett tag med att bilen falsklarmar. Nu senaste veckorna har jag märkt några ggr att kupefläkten startat av sig själv fast bilen varit låst över en timme.
Kan det vara orsaken till att larmet gått?
Och varför hoppar kupefläkten igång när bilen inte används?
Vad är fel?
Dyrt att laga?
Användarvisningsbild
av Hygglo
Aha. Tack!
Då är det förmodligen batteriet i sirenen som ger larm å det verkar ju vara en hyffsat enkel fix.
av MickeM
Hygglo skrev: tor 25 jun 2020, 11:20 Aha. Tack!
Då är det förmodligen batteriet i sirenen som ger larm å det verkar ju vara en hyffsat enkel fix.
Vanligt fel, absolut, men det har inget med kupefläkten att göra.

Felande sirener har jag heller inte hört skapa någon can-störning med mystiska symptom.
Falsklarm, = svar ja.

Effektsteget till fläkten däremot, kan göra så kupefläkten går när den inte ska.

Om fläkten går ibland enl föregående är lite mjukvaruberoende. Jag tror det togs bort.
Men, det kan ju finnas kvar i någon...

En orsak om.öarmet går ofta i solsken, kan vara dålig kontakt på glaskrosslingorna i bakre sidorutorna.
Användarvisningsbild
av loci
På min S60 som också falsklarmade lite då och då ,så fick man uppdatera mjukvaran för rörelsesensorn i bilen.
Prova att stänga av rörelsesensorn och se om falsklarmen upphör .
Användarvisningsbild
av loci
Hygglo skrev: fre 26 jun 2020, 06:17 Aha. Ja det ska jag prova. Om det nu är det som är felet, vad kostar en sådan uppdatering tro?
Jag fick betala totalt 850:- hos min lokala auktoriserade volvoverkstad 2018 iallafall.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&ar[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]