Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RmK
Skinnet kanske torkar ut i värmen och behöver lite lädersbalsam eller så?

Min ratt i bilen känns väldigt torr. Och i dessa Coronatider med handsprit så kanske det går fort att torka ut ratten.

Min killgissning ;)
av jaronsso
RmK skrev: tor 25 jun 2020, 07:35 Skinnet kanske torkar ut i värmen och behöver lite lädersbalsam eller så?

Min ratt i bilen känns väldigt torr. Och i dessa Coronatider med handsprit så kanske det går fort att torka ut ratten.

Min killgissning ;)
Problemet har ju inte uppstått nu utan snarare under vintern, och märkts mer under sen vinter, tidig vår.

Värmen köper jag torkar ut, rattvärmen alltså. Men det är ju ett problem som inte bör vara ett problem.
Men jag förstår ju att fler har haft samma problem.
Tyvärr tror jag inte balsam hjälper här. Det är så stora och djupa jack så det lär inte bli bra. Kan såklart testa, men på en bil som är 10 månader gammal känns det ju halvbra att behöva det.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det är inte så att du spritar ratten ofta nu pga corona?
Det kan nog orsaka sprickor.

av jaronsso
Magnus-B skrev: tor 25 jun 2020, 07:55 Det är inte så att du spritar ratten ofta nu pga corona?
Det kan nog orsaka sprickor.
Läs tråden... :-)

Nej. Problemet ej uppstått nu, och nej - jag spritar aldrig ratten. Aldrig gjort.
Användarvisningsbild
av Wibe
Kanske inte funkar med läderbalsam om det är så pass djupa sprickor men om jag inte minns fel så rekommenderar Volvo det minst en gång om året så det kanske är dags och det är väl inte undantaget ratten då den också är i läder. Jag skulle säga att det är värt ett försök.. Men håller med borde inte ske och Volvo borde byta den åt dig... men borde väl inte vara ett problem. Har under mina 3 senaste nya bilar aldrig haft problem med garantin. Ända upp till 3 år då man åberopar konsumentköplagen, som första ägare på bilen.. lycka till!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av jaronsso
Wibe skrev: tor 25 jun 2020, 08:46 Kanske inte funkar med läderbalsam om det är så pass djupa sprickor men om jag inte minns fel så rekommenderar Volvo det minst en gång om året så det kanske är dags och det är väl inte undantaget ratten då den också är i läder. Jag skulle säga att det är värt ett försök.. Men håller med borde inte ske och Volvo borde byta den åt dig... men borde väl inte vara ett problem. Har under mina 3 senaste nya bilar aldrig haft problem med garantin. Ända upp till 3 år då man åberopar konsumentköplagen, som första ägare på bilen.. lycka till!

Absolut ska man köra balsam på ratten emellanåt. Men problemet uppstod ganska exakt 6 mån efter leverans. Idag är bilen 10 mån och ännu sämre. Finns sannolikt gott om bilägare som kör år ut och år in utan att fetta in ratten nämnvärt som klarar sig utan sprickor. Kan ju vara efterklok och säga att jag borde balsamerat ratten direkt när det upptäktes, men då var det egentligen ett icke-problem och tänkte nog att det inte blir värre. Tänkte väl att det var en "produktegenskap" som det så fint heter. Men nu känns det som det gått ett par steg för långt.

Nej - garantin är jag inte orolig över heller. Har bytt förarsätet en gång, pga det berömda vecket. Var inga konstigheter.
Var mest nyfiken på om någon hade liknande erfarenheter och är själv en smula förvånad då jag aldrig haft problemet på någon av mina tidigare bilar.
Senast redigerad av 1 jaronsso, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Wibe
Nä aldrig sett eller hört problemet innan. Jag har som jag skrev tyvärr själv jackat ratten med dragkedjor, speciellt på vintern med stora jackor

av fragge
Jag har sportratten, men bägge är väl skinn antar jag. Min ser dock bra ut fortfarande efter snart 2 år och jag har aldrig smort in den. Jag använder även rattvärmen varje dag på vintern.
Det kan inte vara så att du eller någon annan som kör bilen har ringar eller liknande på på sig som kan skava/riva på skinnet?
av jaronsso
fragge skrev: tor 25 jun 2020, 09:36 Jag har sportratten, men bägge är väl skinn antar jag. Min ser dock bra ut fortfarande efter snart 2 år och jag har aldrig smort in den. Jag använder även rattvärmen varje dag på vintern.
Det kan inte vara så att du eller någon annan som kör bilen har ringar eller liknande på på sig som kan skava/riva på skinnet?
Nepp - inga ringar eller annat, och det är bara jag som kör bilen :-)
.. och återigen, jag har haft många bilar i mina dagar, men aldrig någonsin haft en ratt som blivit torr, och i synnerhet inte efter så kort tid. Det är uppenbart att den är torr och inte skrapat av slitage.

Som sagt - ska åka förbi handlaren/verkstaden och kolla läget.
Läser man tråden verkar det som andra har haft liknande problem så det bör inte vara helt okänt för dem.
Jag återkommer!
Användarvisningsbild
av p1ngwin
Så där skall de inte se ut i mitt tycke! Åk in till volvo och be dom ta kort och kolla om de går på garanti. Inget att vänta på. Givetvis kommer de bli diskussion då det är ett utsatt ställe med slitage. Fick tyvärr liknande märke på min förra V60 när jag råkade hoppa in med fjärröppnare till portarna på jobbet och de var sjukt störigt.

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]