Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xc60pearl
Hej har kört cirka 13000 mil, jag och min sambo vårdar bilen väl, med det menar jag att vi vejar för håligheter, gatubrunnar etc. och kör mjukt, vi servar alltid på volvo och bilen står i ett garage då den ej används. Under tiden vi ägt denna bil har det varit mängder med fel, vi har exempelvis bytt en massa bussningar och stag i bakvagnen då det gnisslade oerhört, en fjäder var av såg de på servicen, hur det gått till fattar jag inte, en damask var trasig, det resulterade i att hela drivaxeln behövde bytas, jag ifrågasatte det på volvo men det var tydligen så. Under vårt äga de har vi även fått många felkoder i displayen, en var något om styrsystem, nu senast motorservice erfodras. Det har även indikerat fel på ERG ventil som rengjorts på Volvo, bilen har reagerat sent på gasen ibland i över ett år (inte varit några felkoder) men inga fel har hittats på verkstad. Att som bilägare matas mes felkoder är väldigt stressande, ska det vara så här? Det går ju heller inte att återställa dem utan att åka till verkstad eller ha någon felkodsläsare, att investera i en felkodsläsare känns helt fel, det ska man väl som vanlig bilägare inte behöva ha?
Som ni förstår börjar jag bli besviken på Volvo och bilen, vi var även inne på Volvo och frågade om batteribyte på Volvo on call som meddelas i displayen att det behöver bytas. Mekanikerna blev helt ställda och diskuterade länge och slog i datorer, tydligen var det inte lätt just på vår modell och vi fick inget klart svar på vad det skulle kosta, mer kan man väl kräva av en auktoriserad Volvoverkstad, nej jag är sur. Det tar väldigt mycket tid och kraft att ha en bil som fungerar i max ett halvår.
Just bakvagnsbussningarna är ett vanligt problem på Xc60(och flera andra modeller också). En släkting till mig köpte en ny Xc60-12 och efter ca 3000 mil var han tvungen att byta ut bussningar och något mer i bakvagnen. Dock stod tillverkaren för kostnaden efter att verkstaden förhandlat med dem. Fjädrarna kan i bland ligga fel i fjäderskålarna och kan vara en orsak till att de går av.
Ang damasken på drivaxeln, om den varit trasig en längre tid så är risken stor att drivaxeln kärvar i hop pga av fukt och smuts. Dock finns damasken att köpa löst på eftermarknaden men kanske inte som originaldel. Felkoder kan man radera genom att lyfta av minuspoolen på batteriet i ca 10 min. Om felkoderna kommer tillbaka bör man kolla upp dem på verkstan. Ja, det är väldigt energikrävande och stressande att befatta sig med dåliga märkes verkstäder. Tycker du ska vända dig till en annan verkstad.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]