- fre 19 jun 2020, 00:35
#1385983
Klassiker - beror på att partiklar som läcker igenom kupéfiltret (blir värre om den är igensatt då luften sugs orenat genom springorna runt filtret) sätter sig av på de kondensvåta evaporatorn medans man kör och det är en samling bakterier som är mycket väl anpassad att leva i den här miljön med partiklar och pollen som 'mat' - det är framförallt tiden efter när du ställer bilen med den av fukt rinnande kondensorn som när det blir varmt igen ger en miljö för dessa bakterier i åtskilliga timmar innan evaporatorn har blivit heltorr och det hela går i vila till nästa gång.
Problemen är värst höst/vår då det inte blir så mycket kondens medan sommar med fuktig luft blir det så mycket kondens att det spolar rent det mesta av partiklarna som fångas upp av de kalla och fuktiga evaporatorlamellerna.
Finns AC-rengöring att köpa - för värmepump tex Jula 629360 men finns säkert liknande hos andra ställen också för värmepump/AC då det är samma 'problem' både i innerenhet likväl som evaporatorn i en bil-AC. Specifikt AC-rengöring för bilbruk är både sådant som sprutas in som skum eller variant med tub som prutar ut till största delen isopropanol men lite citronolja luften i kupén och i självcirkulations-läget och låg fläktdrag (för att evaporatorn skall bli ordentligt kall) låter AC kondensera ut detta igen (med sin lägre temperatur) och med detta förhoppningsvis sköljer av en del av lagren och desinficerar/inaktiverar bakteriefilmen ett tag framöver - men sådan hjälper bara ett tag då bakterierna finns över allt och det kommer in nya utifrån igen och återetablerar sig på evaporatorn igen.
Vill man prova själv så gäller det att ta ut kupéfiltret och i springan där, så kan man prova med en blomspruta pumpa ett antal (ca 10) pumptag med Virkon-S (pulver eller tabletter från odal/lantmännen/granngården och andra ställen där det säljs djur och lantbruks-tillbehör) och låta dimman av blomsprutan sugas in av med ventilationsfläkten gående och den vägen låta det pressas igenom evaporatorn där det mesta av dimman förhoppningsvis fastnar och då desinficerar evaporatorn för ett tag. Alternativt om man inte får tag på virkon-S, I nödfall prova med hushållskemikalie 2 msk (30 ml) klorin-koncentrat i en liter vatten (för ca 0.1% aktiv klorlösning) också som desinficering men vätskan är ganska akalisk och därmed inte bra för aluminium någon längre kontakt-tid, se till och gör en ganska rejäl tripp precis efter behandlingen gärna i varm fuktig en dag med helst regnväder med AC på och låg fläktfart så att det kondenserar mycket kondens och därmed sköljer av det som satt sig på lamellerna inom rimlig tid - detta gäller förövrigt också med behandling med Virkon S också även om den inte är fullt lika aggressiv mot metaller så bör ändå kontakttiden begränsas.
Virkon eller Virkon-S (när det är avsedd för djurhushållning) är en slags trippelsalt som verkar med natriumhypoklorit (samma som klorin men i låg halt, bildas kontinuerligt från koksalt allt eftersom det förbrukas) och väteperoxid samtidigt och mer om dess kemiska verkan kan man läsa i https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352 - ungefär mitt på i en lång inlägg - I och med Corona-epidemin så finns numera Virkon och Virkon-S på betydligt fler säljställen än tidigare ser jag nu.
Problemen är värst höst/vår då det inte blir så mycket kondens medan sommar med fuktig luft blir det så mycket kondens att det spolar rent det mesta av partiklarna som fångas upp av de kalla och fuktiga evaporatorlamellerna.
Finns AC-rengöring att köpa - för värmepump tex Jula 629360 men finns säkert liknande hos andra ställen också för värmepump/AC då det är samma 'problem' både i innerenhet likväl som evaporatorn i en bil-AC. Specifikt AC-rengöring för bilbruk är både sådant som sprutas in som skum eller variant med tub som prutar ut till största delen isopropanol men lite citronolja luften i kupén och i självcirkulations-läget och låg fläktdrag (för att evaporatorn skall bli ordentligt kall) låter AC kondensera ut detta igen (med sin lägre temperatur) och med detta förhoppningsvis sköljer av en del av lagren och desinficerar/inaktiverar bakteriefilmen ett tag framöver - men sådan hjälper bara ett tag då bakterierna finns över allt och det kommer in nya utifrån igen och återetablerar sig på evaporatorn igen.
Vill man prova själv så gäller det att ta ut kupéfiltret och i springan där, så kan man prova med en blomspruta pumpa ett antal (ca 10) pumptag med Virkon-S (pulver eller tabletter från odal/lantmännen/granngården och andra ställen där det säljs djur och lantbruks-tillbehör) och låta dimman av blomsprutan sugas in av med ventilationsfläkten gående och den vägen låta det pressas igenom evaporatorn där det mesta av dimman förhoppningsvis fastnar och då desinficerar evaporatorn för ett tag. Alternativt om man inte får tag på virkon-S, I nödfall prova med hushållskemikalie 2 msk (30 ml) klorin-koncentrat i en liter vatten (för ca 0.1% aktiv klorlösning) också som desinficering men vätskan är ganska akalisk och därmed inte bra för aluminium någon längre kontakt-tid, se till och gör en ganska rejäl tripp precis efter behandlingen gärna i varm fuktig en dag med helst regnväder med AC på och låg fläktfart så att det kondenserar mycket kondens och därmed sköljer av det som satt sig på lamellerna inom rimlig tid - detta gäller förövrigt också med behandling med Virkon S också även om den inte är fullt lika aggressiv mot metaller så bör ändå kontakttiden begränsas.
Virkon eller Virkon-S (när det är avsedd för djurhushållning) är en slags trippelsalt som verkar med natriumhypoklorit (samma som klorin men i låg halt, bildas kontinuerligt från koksalt allt eftersom det förbrukas) och väteperoxid samtidigt och mer om dess kemiska verkan kan man läsa i https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=51352 - ungefär mitt på i en lång inlägg - I och med Corona-epidemin så finns numera Virkon och Virkon-S på betydligt fler säljställen än tidigare ser jag nu.