Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Hej.Min yttertemp som syns i displayen visar oftast fel.
På vissa ställen står de att det är sensorn i vänster spegel och på vissa så står det höger spegel, är det nåt som vet till 100 % vilken det är?
Är det nån som vet priset på en sensor?
Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av vetten
Är väl vänster spegel, är det inte den där lilla knoppen på undersidan av spegeln och som ju inte finns på höger spegel?
av Rådlös
Du kan lätt testa vilken sida det är. Tag en Wettexduk (diskbänkstrasa/duk), dränk in den med så varmt vatten som du kan hålla med handen, eller för all del, iskallt vatten, kanske med någon istärning också. Håll detta på undersidan av backspeglarna och kolla vilken sida som reagerar i instrumentpanelen på din Wettexduk. Sensorn ser ut som en liten nitskalle och sitter mitt på ramen under spegeln.
Samtidigt får du ju en koll på om det visar rimligt rätt. Varmvatten i bostäder brukar vara max 50°C. Och isvatten är kanske 3 - 4 - 5°C. Har du lång gångväg till bilen så kanske varmvattnet hinner kallna något, eller kallvattnet hinner värmas upp något? Om det underlättar, bär med dig "mätarvattnet" i en hink eller liknande. Men du får en hint om hur sensorn reagerar, om det blir rimliga värden.
Användarvisningsbild
av jonny692
vetten skrev: ons 24 jun 2020, 19:45 Är väl vänster spegel, är det inte den där lilla knoppen på undersidan av spegeln och som ju inte finns på höger spegel?
Jag har en knopp på höger spegel oxå :-/
Användarvisningsbild
av jonny692
Rådlös skrev: ons 24 jun 2020, 19:55 Du kan lätt testa vilken sida det är. Tag en Wettexduk (diskbänkstrasa/duk), dränk in den med så varmt vatten som du kan hålla med handen, eller för all del, iskallt vatten, kanske med någon istärning också. Håll detta på undersidan av backspeglarna och kolla vilken sida som reagerar i instrumentpanelen på din Wettexduk. Sensorn ser ut som en liten nitskalle och sitter mitt på ramen under spegeln.
Samtidigt får du ju en koll på om det visar rimligt rätt. Varmvatten i bostäder brukar vara max 50°C. Och isvatten är kanske 3 - 4 - 5°C. Har du lång gångväg till bilen så kanske varmvattnet hinner kallna något, eller kallvattnet hinner värmas upp något? Om det underlättar, bär med dig "mätarvattnet" i en hink eller liknande. Men du får en hint om hur sensorn reagerar, om det blir rimliga värden.
De va ett bra tips, inte tänkt så långt :-)
av Rådlös
Egentligen är det bara ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. På ELFA (som inte är något lågprisvaruhus) kostar ett sådant motstånd kanske 10 - 30 kr?Men går du till Volvo så kanske dom säljer det endast med tillbehör, någon hållare och kanske kablar eller annat som skall skarvas in? Och det säger sig själv, det kostar kanske 10 gånger mer på Volvo?
OBS! Detta är bara gissningar och antaganden från mig, men det har nog förekommit debatter i någon tidigare tråd här om jag minns rätt. Kruxet med ELFA om man nu kan löda etc. etc. är att man måste veta exakt vad man skall köpa. Men det kanske finns någon här som vet? (Jag gör inte det)
Användarvisningsbild
av jonny692
Sitter det sånt motstånd i spegeln oxå? Jag har bytt ett sånt inne i kupen, i själva Ac delen, för de va oxå trasigt,
av MickeM
jonny692 skrev: tor 25 jun 2020, 13:07 Sitter det sånt motstånd i spegeln oxå? Jag har bytt ett sånt inne i kupen, i själva Ac delen, för de va oxå trasigt,
Det är kupé temperaturgivaren.

I ena backspegeln sitter utetemperaturgivaren som ger info till klimaten och kombiinstrumentet.
I den andra ytterspegeln sitter en likadan som ger info till motorns styrdon.

Varför inte samma givare används till alla styrdon, vet jag inte. Borde vara fullt möjligt via CAN.

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]