Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
Waterlily skrev: ons 17 jun 2020, 12:32 Nu är jag inte så bekant med Volvos klimatanläggningar men i vissa bilar då man kör i ekonomiläge för att spara bränsle brukar AC:n inte gå för fullt. Kan det vara så även i Volvo?

Vänligen Näckrosen
Så är det i Volvo.
Får dock förutsätta att TS och övriga med problem vet om det och kör i normalläge.
För att köra i eco-läge på Volvo måste man aktivt välja det varje gång man startar bilen.

Mina "problem" upplever jag i normalläge. Har inga direkta problem dock, men upplever att klimatanläggningen inte är så mycket premium som man kan förvänta sig.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Nu står det inte vilken modell TS bil gäller men finns en lång tråd om den urusla klimatanläggningen i XC60.. Har varit inne 3 gånger för att åtgärda men får enbart svaret att "när vi mäter så ligger luften inom refenrenstemp(?)" och således så är detta ännu en produktegenskap ala Volvo :) Jag tror man inte har lyckats med luftströmmen ska röra sig i kupén samt att det är något vajsing mjukvarumässigt, man kan dock tycka att detta borde ha åtgärdats under de 2 åren jag ägt bilen men icke.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av UpdatedSwede
Är det någon som förstår hur Volvo kan tro att det acceptabelt att endast kunna få 2-zons klimatanläggning på Plug-in modellerna av XC60 och V90 (Bilar med 340-400+ hk och grundpris på 580 000kr? :mad:
Troligtvis pga platsbrist i kardantunneln eller i motorutrymmet men ändå inte alls en acceptabel trade-off enligt mig.
Förutom att det endast är 2-zoner är troligtvis den totala kyl-kapacitet /-effekten lägre på 2-zons anläggningarna jämfört med 4-zons.
av fragge
UpdatedSwede skrev:Är det någon som förstår hur Volvo kan tro att det acceptabelt att endast kunna få 2-zons klimatanläggning på Plug-in modellerna av XC60 och V90
Det är som du säger, platsbrist i kardantunneln eftersom batterierna sitter där. I övrigt tycker jag att 4-zons klimatanläggning är en gimmick som folk är dumma nog att betala extra för, vem i hela friden tror att det går att få 4 olika temperaturer i en liten bilkupé? Du har utblås för baksätet både i b stolpen och under framsätena, det är inget som helst problem med klimatet i min 2-zons bil iallafall.
Användarvisningsbild
av js1
Vi har haft vår V60 2020 i tre månader nu. De senaste veckorna har det varit rejält varmt, 29-30gr C. Tycker vi får ett behagligt klimat i bilen med 20gr inställt. Dottern i baksätet klagade på att det var för kallt i bilen (brukar vara ett tecken på fungerande ac 😀)
Dock så är inte inluften lika kall som i tidigare bilar (Volvo) men jag har ändå inte lagt märke till att fläkten skulle gå på onormalt högt varv för att hålla kupén sval, kanske de större ventilationsöppningarna bidrar till större luftflöde som kompensation. Läste dock i Vi Bilägares långtidstest 2019 att Volvo V60 fick sämst omdöme för ac (även om den ändå var godkänd) Den kylde snabbt men höll sedan relativ hög temperatur jämfört med inställd temp. Roade mig för skojs skull igår med att se vilken temp man kunde få ner inluften till.
Utetemperaturen 28gr C
Autofläktläge 3 och LO på båda sidor. Efter 3 min på tomgång hade jag 11-12gr i mittutblåset. Höjde sedan till 1500rpm, då gick tempen ner till <7gr C.
Känns lite högt men verkar vara Inom spec vad jag läst i andra trådar.

Edit:
I eftermiddag hade vi 30gr i luften och med 20gr inställd på båda sidor, autofläkt 3 hade jag <6gr på inluften när jag körde i stan.

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]