Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Om man försöker aktivera parkeringsbromsen när motorn står oväntat långt från beläggen får man en felkod.
Så med helt nya belägg kan man skruva tillbaka den lilla domkraften där inne så långt det går, och det går ändå att dra åt parkeringsbromsen direkt. Men när det har slitits bort 3-4 mm från beläggen går det inte. Då måste parkeringsbromsen köra flera gånger för att nå fram till beläggen, och det gillar den inte.

Jag har dock aldrig haft möjlighet att sätta den i parkeringsläge, utan har backat manuellt. Det låter dock rimligt att bilen reagerar på om man försöker köra i serviceläge.
Användarvisningsbild
av LeifA
Har renoverat oken med nya tätningar och damasker nu och det blev bra ett tag, nu blir det varmt igen. Funderar på om "hillhold" funktionen som spökar, när man stannar i en backe så bromsar ju bilen själv för att släppa direkt när man gasar iväg. Jag har automat.
av Millea
Jag hakar på din tråd här då jag upplever samma problem. Jag har en V70 d3 -2012 manuell.
För ca 3,5 år sedan gick bromsarna bak varma och jag bytte då skivor, belägg och det funkade bra i några veckor, sedan blev det varmt igen.
Provade då att renovera båda oken med nya tätningar och damasker och allt gick lätt. 2 veckor senare blev det varmt och jag köpte då 2 nya Trw bromsok, samma som original.
Blev bra ett tag men har märkt att bromsarna bak blir ofta lite väl varma, även av kortare körning ca 1-3 mil. Fram är de svala.
Kollade på bromsarna för några veckor sedan och bromsbeläggen bak är snart slut efter ca 3500 mils körning( 3,5 mm) Och fram har det inte tagit nått nämnvärt , ca 8mm kvar . 300 mm skivorna vibrerade dock något, så jag har nu uppgraderat till 316 bromsar fram med Ate skivor och keramiska Ate belägg.

Bromsarna är nu bättre men samma fenomen kvarstår. Svala skivor fram, för varmt bak.
Bromskolvarna bak kan jag trycka in för hand om jag vill ( i serviceläget) .

Eftersom du har bytt huvudcylinder och renoverat oken utan framgång så känns det som att vi kan ha samma problem: ABS-hydraulenheten är dålig och ger för mkt bromskraft till bakhjulen...

Om nån har en åsikt om detta hör gärna av er!! 🙂
PS. Jag har ingen hillholder funktion på min bil , så jag tror inte det är ditt problem heller...
Användarvisningsbild
av Cotag
@LeifA,
I en annan tråd så var det någon som fick "lite" anläggning på bromsarna när han startade motorn, lagom mycket för varmgång. Släppte när han stannade motorn igen.
Så hissa upp bilen bak och kolla om det är skillnad på maskinen igång eller ej kan vara ett tips.
Misstankarna i den tråden föll mot ABS-enheten.

Tråden ifråga: viewtopic.php?p=1384474#p1384474
Användarvisningsbild
av LeifA
Kan man koppla bort hillholder funktionen i bilen? Skulle vara bra och se om det hjälpte.
av Millea
Jag har nyss haft min bil upphissad och i mitt fall så låg inte bak bromsarna på ett dugg med avstängd eller startad motor . Ingen anliggning om jag drar åt handbromsen och sedan släpper den. Hjulen går superlätt.

Körde idag från jobbet ca 15 km med lugn landsvägskörning, tre lätta inbromsningar på hela sträckan och väl hemma igen så bränner man sig på skivorna bak ...?
av Fjulle
Jag har hört att adaptiv farthållare ÄTER bakre belägg. Om man smörjer glidpinnarna vid bromsbyte bör det inte bli några problem. Men....det där ju en hel vetenskap...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kör med adaptiv farthållare så mycket jag bara kan. Under mina 30 km till jobbet har jag den på i 27-28 km, exempelvis. Mina bakre belägg bytte jag efter 20000 mil. Hur länge de håller nästa gång vet jag inte. Till slut slet jag ut bakre skivorna, så jag har fått byta dem, och därmed beläggen en gång till, utan att beläggen i sig var nedslitna.
Användarvisningsbild
av LeifA
Det konstiga är att ibland är de varma och ibland är de inte det och ändå kört samma sträcka, skulle vägen vara lite blöt är de iskalla.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]