Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

berrabus skrev: tis 23 jun 2020, 19:58
Stefan_KG skrev:Min XC70 D4 AWD MY16 Eoru 6 ligger på 3293kr i skatt per år.
Så har du något att jämföra med om du tittar på MY15.

Min är tillverkad 2016-04, tagen i trafik 2016-05-27.
Och den saknar BLIS.
Dock är detta något jag absolut inte saknar.

Än så länge är jag "ung" nog för att kunna vrida på nacken. :-D
Det kan då jämföras med min 2015 D4 AWD Euro5 med skatt på 2563 SEK/år.

MIn är manuell och gissar din är automat.
Yes, det är en automat.
Missade att skriva den lilla detaljen ;-)

Får man fråga hur din bränsleförbrukning ser ut?
Med tanke på att du har en manuell.

För min XC70 är törstig som en kamel i öknen.

På 1235 mil så ligger snittförbrukningen på "nätta" 0,932L/mil.
Mätt vid pumpen, ej färddator.
Användarvisningsbild
av remus
Tycker att BLIS är klockrent, aldrig missat en bil, dock kan den varna ibland när det regnar kraftigt och det samlas vätska vid sensorn, men när jag kör andra bilen som inte har BLIS saknar jag det.
(ang förbrukningen ligger min D5 MY15 AWD automat på 0.65 enl. datorn / 4127 i skatt)
Om det är något jag verkligen inte saknar från min förra bil så är det BLIS.
Enligt min färddator ligger förbrukningen för min XC70 D5 AWD automat Polestar 2012 på runt 0,7 l/mil. Utom senaste veckan, när den mest dragit husvagn.
BLIS är som alla andra stödsystem. Inget som behövs, men räddar de dig en enda gång var det värt det.
av MickeO
BLIS? Tittar ni inte i sidospeglarna/döda vinkeln när det är dags att byta fil? Tycker bara det är ett evigt blinkande i tät trafik. Som vanligt med något som varnar för ofta så slutar man bry sig istället.
av Peaky
MickeO skrev: ons 24 jun 2020, 19:35 BLIS? Tittar ni inte i sidospeglarna/döda vinkeln när det är dags att byta fil? Tycker bara det är ett evigt blinkande i tät trafik. Som vanligt med något som varnar för ofta så slutar man bry sig istället.
Nu bor ju kanske inte alla så man har stadstrafik/tät trafik så pratar för mig själv men vistas dock i städer osv också och jag tycker det fungerar bra sen som sagt i regn/sol så visst så larmar den ibland utan att någon bil är där och klart man kollar runt innan filbyte osv, samma med min backkamera så självklart tittar man väl även där med ögonen.

Och om du nu slutar bry dig så är det väl bara koppla bort det skulle jag tippa utan att veta (men kan kolla upp det med polaren som jobbar på verkstan hos en volvoåterförsäljare om det är intressant) sen kan man ju dra det hur långt som helst om det är så med olika situationer i livet att man struntar i det trots hjälpmedel för att det blir nån varning för mycket som försöker hjälpa dig. Men jag iaf blir uppmärksam och kan då med ögonen se om det är så eller ej så för min del så är det en bra grej som fanns att tillgå då.
Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!

Behöver byta remskiva på min generator […]