Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToothlessV40T4
Hej! V40 T4: an Manuell. Bilen har gått 15 300mil, och är 17 år gammal. Har därför tänkt att byta alla vätskor i bilen, köpte Volvo org växellåds olja, skall ej göra en flush. Utan endast tömma och fylla på.

Men jag undrar om det finns någon packning mellan avtappningspluggen eller påfyllningspluggen och växellådan. Så som det gör på motorn när man skall tappa den på olja. Åkte till Volvo i Torslanda, receptionisten visade mig sprängskissen för växellådan men varken hon eller jag kunde ens hitta de två pluggarna.

All hjälp uppskattas, men gärna de som har riktig kunskap och ej spekulerar, tex om man själv har gjort ett oljebyte på en M56. Tack!
av Gurrv40
Har bytt på min 2.0T M56 -04, köpte castrol 75w-90 och det blev wow, riktigt lätt att få i växlarna/växlar smidigt som attan.

Gjorde inte jobbet själv men om du tar bort vänstra hjulet så borde du se båda pluggarna.
av ToothlessV40T4
Gurrv40 skrev:Har bytt på min 2.0T M56 -04, köpte castrol 75w-90 och det blev wow, riktigt lätt att få i växlarna/växlar smidigt som attan.

Gjorde inte jobbet själv men om du tar bort vänstra hjulet så borde du se båda pluggarna.
Jag vet, men mellan pluggarna och växellådan, sitter det brickor där?

Funderar på att ta bort hjulet och kolla innan jag påbörjar storservicen men hade varit gött att slippa det

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]