- tis 16 jun 2020, 14:33
#1385577
Jag har gått från den äldre v60:n till en V90 D3, och har ingen erfarenhet av XC70 . När jag funderade på vad vi skulle skaffa velade jag dock runt en del men hade mest den äldre XC60:n och framförallt V90 som potentiella kandidater.
Spontant låter ca 270' för en XC70 från 2016 ganska mycket. Det är ju en 4 år gammal bil och några tusen mil på mätaren. Jag tycker generellt priserna på bilar ett par tre år gamla är väl höga jämfört med nya eller nästan nya. Jag gav 350' för min V90 D3 awd, årsmodell 2020 och med knappt 600 mil på mätaren. En ganska välutrustad bil och i mina ögon nästan ny. Premium Select och med "vanlig" nybilsgaranti. Hade nog för ge 300 för en två år äldre kärra med mindre utrustning och 3-4000 mil mer på mätaren.
Jag valde diesel mest pga förbrukning och framförallt för att man kan tanka HVO. Det säger ju Volvo OK till för SPA-bilarna, men inte till exempelvis XC70. Sedan är ju V90 och V90 cc nyare bilar än XC70, och även om det finns lite barnsjukdomar, som kanske slipats bort på XC70:n, är det ju en modernare konstruktion. Sedan är det väl lite olika hur man värderar det. Det jag kan tycka är en nackdel med V90:n är att man sitter rätt lågt, iaf jämfört med XC60 och XC70. V90 har en rätt lång och rymlig kupé vilket kan vara skönt när man har småbarn. Vi har iofs en ganska utrymmeskrävande bakåtvänd barnstol som man kan vrida 90 grader (skönt vid "i och urplockning"), och jag (183 cm) kan ändå sitta hyfsat i passagerarsätet framför. Gissar att det skulle bli trängre i XC70:n. Med två barn i ålder för bakåtvänd stol känns det som ni bör pröva hos nån handlare hur ni sitter med stolar monterade, sittställningen vill man ju inte gärna kompromissa för mycket med under nån längre tid.
Lycka till i letandet!
Spontant låter ca 270' för en XC70 från 2016 ganska mycket. Det är ju en 4 år gammal bil och några tusen mil på mätaren. Jag tycker generellt priserna på bilar ett par tre år gamla är väl höga jämfört med nya eller nästan nya. Jag gav 350' för min V90 D3 awd, årsmodell 2020 och med knappt 600 mil på mätaren. En ganska välutrustad bil och i mina ögon nästan ny. Premium Select och med "vanlig" nybilsgaranti. Hade nog för ge 300 för en två år äldre kärra med mindre utrustning och 3-4000 mil mer på mätaren.
Jag valde diesel mest pga förbrukning och framförallt för att man kan tanka HVO. Det säger ju Volvo OK till för SPA-bilarna, men inte till exempelvis XC70. Sedan är ju V90 och V90 cc nyare bilar än XC70, och även om det finns lite barnsjukdomar, som kanske slipats bort på XC70:n, är det ju en modernare konstruktion. Sedan är det väl lite olika hur man värderar det. Det jag kan tycka är en nackdel med V90:n är att man sitter rätt lågt, iaf jämfört med XC60 och XC70. V90 har en rätt lång och rymlig kupé vilket kan vara skönt när man har småbarn. Vi har iofs en ganska utrymmeskrävande bakåtvänd barnstol som man kan vrida 90 grader (skönt vid "i och urplockning"), och jag (183 cm) kan ändå sitta hyfsat i passagerarsätet framför. Gissar att det skulle bli trängre i XC70:n. Med två barn i ålder för bakåtvänd stol känns det som ni bör pröva hos nån handlare hur ni sitter med stolar monterade, sittställningen vill man ju inte gärna kompromissa för mycket med under nån längre tid.
Lycka till i letandet!