Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har gått från den äldre v60:n till en V90 D3, och har ingen erfarenhet av XC70 . När jag funderade på vad vi skulle skaffa velade jag dock runt en del men hade mest den äldre XC60:n och framförallt V90 som potentiella kandidater.

Spontant låter ca 270' för en XC70 från 2016 ganska mycket. Det är ju en 4 år gammal bil och några tusen mil på mätaren. Jag tycker generellt priserna på bilar ett par tre år gamla är väl höga jämfört med nya eller nästan nya. Jag gav 350' för min V90 D3 awd, årsmodell 2020 och med knappt 600 mil på mätaren. En ganska välutrustad bil och i mina ögon nästan ny. Premium Select och med "vanlig" nybilsgaranti. Hade nog för ge 300 för en två år äldre kärra med mindre utrustning och 3-4000 mil mer på mätaren.

Jag valde diesel mest pga förbrukning och framförallt för att man kan tanka HVO. Det säger ju Volvo OK till för SPA-bilarna, men inte till exempelvis XC70. Sedan är ju V90 och V90 cc nyare bilar än XC70, och även om det finns lite barnsjukdomar, som kanske slipats bort på XC70:n, är det ju en modernare konstruktion. Sedan är det väl lite olika hur man värderar det. Det jag kan tycka är en nackdel med V90:n är att man sitter rätt lågt, iaf jämfört med XC60 och XC70. V90 har en rätt lång och rymlig kupé vilket kan vara skönt när man har småbarn. Vi har iofs en ganska utrymmeskrävande bakåtvänd barnstol som man kan vrida 90 grader (skönt vid "i och urplockning"), och jag (183 cm) kan ändå sitta hyfsat i passagerarsätet framför. Gissar att det skulle bli trängre i XC70:n. Med två barn i ålder för bakåtvänd stol känns det som ni bör pröva hos nån handlare hur ni sitter med stolar monterade, sittställningen vill man ju inte gärna kompromissa för mycket med under nån längre tid.

Lycka till i letandet!
Jag har ägt en XC70 -12 och har nu en XC90 -17, jag har också kör en del med V90 -- i alla fall ett par hundra mil.

Baksätet är sämre i XC70 än i V90. Om någon av er är lång kan det mycket väl avgöra. Bagageutrymmet i XC70 är bättre än i V90. Det är tack vare sin fyrkantiga form lättare att utnyttja. Att lasta i ungar i barnstolar är också betydligt lättare i en högre bil, så där har du en fördel för XC70 och V90 CC (om den senare inte blir för dyr).

Kör man mycket långkörning är Pilot Assist i SPA-plattformen värt mycket. Personligen skulle jag inte vilja ha en V90 D3. Jag har D3 motorn in en V40, och där räcker den till. I en större bil blir den tröttare än vad jag tycker är trevligt. Det här är dock väldigt personligt. Det finns de som hatar Pilot Assist, och de som tycker att D3 räcker bra i V90.

I slutändan är det bara ni själva som kan välja vad som är viktigt för er. Jag tycker att prisskillnaden till en V90 CC känns motiverad och skulle välja den av de ni diskuterar. Men det är rätt mycket pengar extra som kan gå till någonting viktigare än en bil.

Det ska bli intressant att se om de nya säkerhetssystemen kommer att göra SPA-plattformen märkbart säkrare än de äldre V70/XC70-modellerna den ersatte. Den passiva säkerheten är hög i bägge (något högre i SPA). Det kan tänkas att de nya säkerhetssystemen ger effekt -- men jag har inte sett så mycket information om det. Hur som helst är inga av bilarna vi diskuterar osäker.
Qwedz skrev: tis 16 jun 2020, 15:24 Skulle inte köpa en XC70. Har en V70 idag, det är en gammal, gammal bil. Inte modern för 5 öre. Om du inte bor i skogen och har behov av en fyrhjulsdriven högbyggd laståsna, köp V90.
+1
Stor skillnad i "premiumupplevelsen" som finns i 90 serien men inte i tidigare modeller enligt mig.
Jag har xc70 My 13 momentum och en V90 CC som tjänstebil. Och tjänstebilen innan den var en XC70 MY16 Sport. Var mycket nöjd med den dem 3 år jag hade den. Var helt felfri på 9000 mil. Bytte ingenting. Våran XC70 my13 har varit en del grejer som strular och bytts redan innan 9000 mil och därefter till dags datum med 14000 mil på mätaren. Den som är Sport är lite fastare än Summum i fjädringen. Den vanliga xc70 är lite väl gungiga och när sambon sitter i baksätet blir hon lite åksjuk. Funkade bättre i sporten. V90 CC är ett snäpp hårdare i hullet ändå. V90 känns klart modernare i stilen och snyggare både på in och utsidan med mordernare instumentering och media. Är dock en del repkänsliga ytor i plast. Men skuffen är mindre både på bredden och höjden jämfört med XC70. Pluss att designen gör den än mindre. Men du får ett lite rymligare baksätet i V90. Sedan upplever jag V90 svårare att manövrera när det är trångt. Mindre rutor och sämre runtom sikt än i XC70. Finns ju bra kameror som hjälper till i V90. Jag uppskattar den infällbara dragkroken och backkameran på V90n. Automatiska helljusautomatiken och adaptiva farthållaren är bättre i V90. XC70 har mjukare säten än V90. Xc70 har bättre rostskydd. Och tror nog den står emot tidens tand bättre både hållbarhetsmässigt men även teknikmässig för att den är enklare. Har haft en del teknikstrul med V90 men det blev löst efter verkstadsbesök. Välj bensin om du inte kör så mycket men var beredd på att en Volvo som bensinare drar en del bränsle. Smaken är som baken. Ut och prova med stolar och barnvagn. Båda är bra, säkra och bekväma bilar.
Tack för väldigt bra resonemang och råd. Vi har prioriterat om lite här och nu siktar vi på en Volvo V90 CC MY2018 för 320-350 tkr. Det verkar finnas ett visst utbud av enkelt utrustade men fina bilar i den nivån. Jag hoppas det är ok att jag återkommer i en ny tråd med frågor när jag är ännu närmare köpet.

Återigen, tack!
Johan
Hej!

Jag har gått i liknande tankar som TS.
Jättebra att få ta del av kloka resonemang här på forumet.

Förr oss (man fru 2 barn) blev det en välutrustad demobil V90 , 900mil, helskinn och massa lullull.
Känns jättebra!

Att det var en modernbil med alla speccs i kalkylen för 344ts kr avgjorde dealen för oss :-)
johant11 skrev:Tack för fler svar!

De hjälper mig att konkretisera vidare vad vi väljer mellan. Det blir antingen en XC70 Summum 2016 för typ 270 000 kr och 5000-9000 mil, eller en V90 CC 2017 (kanske kanske 2018) för typ 330 000.

Säkerhet är superviktigt för oss, men jag tog inte med det för jag trodde att alla Volvo var ungefär lika säkra. Vad är skillnaden mellan dessa i säkerhetsaspekten?
Jag bytte precis 17 till V90CC. Hade en XC70 modell 2015 och jag upplevde en stor skillnad i körupplevelse m.m. Tänk så här, XC70 är en gammal kaross som inte längre finns. V90 kommer inte byta på ett tag. Sedan är bagaget större i XC70 men utrymmet i baksätet bättre i V90. Mer säkerthetspaket i V90. Överlag är V90 en lyxigare bil med sportigare känsla medan XC70 är lite robust och klumpig. XC70 är absolut ingen dålig bil men V90 är bättre.
T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]

Röksensor xc40 D3 2020

Tjenix! Är det nån som har erfarenhet a[…]

Felkod ccm-dd21? V70n 2005

Testar igen! Blir tokig på v70in nu! Har […]

AC kompressor V70 2012 ?

Läst detta inlägg och chansade lite best[…]