Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70 2,4 -03 170Hk billigt som då hade felkod Ecm 644A vet ju att vvt och ventil kan strula på dom. Kollade inställningen med kamlåsningsverktyg och konstaterar att insugskammen står cirka 1 kugg fel. Backar insugskammen 1 kugg och sätter ihop. Släcker felkoden och allt verkar frid och fröjd. Förrutom att bilen känns lite slö mot för s80n med lika motor som jag också har. Nu kommer problemet för efter några dagar så tänds motorlampan igen och nu har jag felkod 4201. Den fanns inte innan och jag har inte rört nånting annat än kammen. Hittar inga läckage varken på avgas eller insugssida. Bilen går lite ryckigt och är svårstartad när den är varm samt att det mest låter när man trampar på gasen det är liksom ingen fart i maskinen. En omkörning man normalt gör på 4an snabbt får man kämpa med å nästan gå ner på 3an nu.

Kan det vara samma kam problem eller är det ett helt nytt fel jag stött på?
Du menar riktiga låsningen i kamaxlarna eller hur? Inget standardverktyg och/eller gått efter markeringarna? Då kan det bli tokfel.

Katalysatorvarningen brukar vara just katalysatorn. Att den bränt ihop och blivit tät har hänt några bilar i min närhet.
Dom har gått sämre ju högre varv/belastning.

Även dom med katalysatorvarning och går prima med goda avgasvärden, men det är främst asiatiska bilar med överkänsliga parametrar.
Likafullt är det katbyte för dom bilarna.
Händer också andra bilar, men då har dom oftast småkörts eller körts länge med fel.
Ja precis den riktiga låsningen av kammarna. Jag köpte verktyget när jag bytte vvt på min s80.

Är lite rädd att det är just katten. Men samtidigt så verkar det konstigt att den koden kommer nu när jag ställt kammarna rätt. Att den skulle bli slö om det är katten förstår jag med men inte att den skulle vara svåratartad när den är varm samt ha hög tomgång då precis som den är i kallstarts läge.
Nej, dom symptomen stämmer inte riktigt.
Så visst kan katalysator koden vara ett följdfel.
Kanske tillfälligt.

Var det enda felkoden i hela bilen?

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]