Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gällande en Volvo V70N 170hk automat -01, ca 42 200mil

Ibland så reagerar inte motorn på att man gasar, stillastående så kan man få den att varva upp till ca 2500v/m men bilen är ju i princip helt omöjlig att köra med. Fenomenet kom häromdagen när det var väldigt varmt men är borta nu när det blivit svalare väder.
Får felkoder ECM-91A7 (felaktig reglering) & ECM-91F0 (felaktig ström) vilket så klart tyder på spjällhuset (gul etikett) men jag har även läst mig till att det kan vara gasreglage eller strömtillförsel utifrån samma felkoder.
Ger ett defekt gasreglage några felkoder utöver?
Spjällhuset är rengjort och kontakten kontrollerad och ser fin ut. Batteriet är fräscht och är inte jättegammalt!

Så hur kan man vara säker på att det är just spjällhuset mer än på att det just är ett vanligt fel?
Vill ju inte köpa på sig ett begagnat/renovera osv om man inte är 100% säker på att det är just det som är fel.
Frågorna dyker ju upp eftersom felet inte är konstant utan yttrar sig sporadiskt, andra trådar talar för att när ett spjällhus gett upp så har det, men detta kommer och går!?

Edit: Har nu utfört ett ETM test, dvs testat spjällhuset och inga fel påvisades där, inga avvikelser alls!

Edit2: Efter att kört ETM-testet så gick det att radera felkoderna och bilen går just nu som den ska.

Edit3: Körde en längre runda för att testa, gick fint länge men plötsligt så slutade den bara svara på gas, fick haltat hemåt och när jag skulle köra ut från en korsning så var det precis som en propp lossnade och bilen gick som den skulle igen!
Denna gång utan några felkoder!?

När gasresponsen uteblev så kändes det ändå som att spjället öppnade, lite som när man fick slut på soppa på moppen en gång i tiden. När man gasade så växlade den ner direkt (automat), men gav ingen gas så att säga.
Har läst massor i ämnet nu och blir fan inte klokare på just vårt problem, den satte förvisso felkoder från början på spjällhuset men efter att ha gjort ETM-testet så gick det att släcka dessa och de har inte kommit tillbaka.
Denna slutar plötsligt att reagera på gaspedalen, går fortfarande hur fint som helst på tomgång men går alltså inte att gasa upp mer än svagt upp mot 2500v/m vid stillastående, inga ryckningar eller dylikt.
När den går som den ska så går den lugnt och fint, inga ryckningar eller dylikt.
Det dyker inte upp något service-meddelande i displayen, det finns inga felkoder som skulle ha med detta att göra (ja inte fler än de som fanns innan och som gick att radera).
Det går att köra med bilen när det händer (om än väldigt långsamt) och plötsligt så kan "proppen" släppa och bilen går precis som vanligt igen.
I det läget där den inte svarar på gas så växlar bilen ner när man gasar på, det tyder väl på att gaspedalen verkar fungera för övrigt!?
Bilen är servad för nån månad sedan med ny olja och olje-, luft-, kupé-, bränslefilter. Kamrem och stift byttes vid förra servicen.

Vore tacksam för all hjälp och input i detta, bilen ska bara vara tillgänglig ett litet tag till för de tänker köpa en annan, så att plöja ner massor av stålars på denna är inte aktuellt och således är det inte heller aktuellt att köpa på sig dyra delar på måfå utan man vill verkligen vara säker på sin sak innan man köper något.
sicnarf skrev: mån 22 jun 2020, 10:43 Har du turbo så kan det vara den.
Där är ingen turbo på denna! Vanlig sugmotor på 170hk som jag skrev i mitt första inlägg! ;)

Idag har felsökandet fortsatt, dock utan någon framgång!
Har bl a provat med ett annat begagnat gasspjäll, men resultatet blev inte riktigt vad jag hoppats på.
Kört en massa tester via vida, spjällhus, bränslesystem, vvt osv osv.
Vojje skrev: mån 22 jun 2020, 19:18 skulle testa att mäta bränsletrycket när den går som sämst...
Utrustning för detta saknar jag tyvärr, men jag har däremot lyssnat på pumpen och den låter inte annorlunda oavsett "mode" på bilen. Har även tvångsmatat pumpen via vida vid torrkörning men ingen skillnad i respons.

Börjar få slut på idéer...

Ovanpå allt elände så var jag på polarens XC70 D5 idag med dålig/långsam respons på gaspedalen, till saken hör att det är hans mors bil som tråden handlar om, märkligt sammanträffande...
Iaf, hade felkod på gaspedalsgivaren, körde till skroten och letade upp en begagnad pedal, ingen skillnad efter bytet.
Efter flera timmars felsökande och kluddande fram och tillbaka så hittade vi till slut felet, säkringen till AC-pumpen hade gått och utav någon märklig anledning så ger detta att gaspedalen får dålig respons. Jag såg ju att säkringen var kass tidigare men tyckte vi skulle koncentrera oss på ett fel i taget, om jag bara hade bytt den direkt så hade man sparat några timmars jobb...
Byte av kompressor kommer senare, nu kopplade jag bara bort kabeln så att säkringen håller!

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.