Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OS74
Tack, intressant. Det går lite emot vad andra har sagt.

En förklaring kanske kan vara att när batteriet har lagt av ordentligt, blir spänningen för låg för at batteriet drar ström och modulen får felfunktion. Utan batteri, kommer spänningen vara ok och modulen kan fungera. Men om modulen dessutom blivit förstörd av batteriklägget kvarstår fel.
av OS74
Hej Rocky och Wissel,

Nu har jag detta fel, ni menar alltså att det kan fungera att bara nypa bort batteribackuppen? Funkade det även för dig Rocky?

Om så funkade för er tänkte jag prova på min XC90 2006 som buskreparation vid sommarstugan i sommar

Mvh/o
av MickeM
OS74 skrev: sön 21 jun 2020, 15:30 Ok men så snart det är urkopplat ska det fungera om inte resten av kretskortet blivit skadat?
Nja, du måste rengöra också, och ha lite tur.
Jag fick spontana faslsklarm allt oftare, ovh tillslut "larmservice erfodras.
Så jag tog isär sirenen, gjjorde rent mitt kretskort så gått jag kunde, tog helt bort backupbatteriet och satte ihop och tillbaka.
Sirenen var endast borta medan bilen var strömlös, så det blev aldrig några konfigurationsfel.
Sen funkar allt prima för mig.

Så:
Batteriet behövs INTE ALLS.
Felkoden uppstår av vad batterikletet ställer till. Inte att batteriet är dåligt i sig.
Har man TUR är inget sönderfrätt, utan ledande goja kortsluter så sirenmodulen får "spel". Har man otur är kretskortet skadat redan. = byte.
Om backuobatteriet satt på utsidan eller under kretskortet skulle inte detta fenomen uppstå. Men nu sitter det ovanför kretskortet, så allt droppar ner....
av MickeM
OS74 skrev: mån 22 jun 2020, 15:06 En följdfråga. Sirenburken sitter med en stöldskyddsskruv som måste förstöras. Vad är en lämplig storlek att ersätta den med?
Jag satt en vanlig skruv istället
Om det var M6 eller M8 minns jag inte.

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.