NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Hej min vänner,

Igår körde jag iväg för att campa och fiska, cirka 2 mil hemifrån. När jag sedan körde hem idag blinkade oljelampan till vid en rondell ett hundra meter hemifrån. Likaså strax innan jag kom till hemmets infart, då lyste den till ett par tre sekunder innan den slocknade igen.

Jag stannade bilen och kontrollerade oljenivån, den vart helt tom. Jag väntade cirka en halvtimme men det vart fortfarande tomt på stickan. Oljan byttes för ungefär exakt ett år sedan, jag har faktiskt inte kontrollerat oljan sedan dess.

I alla fall tyckte jag mig inte höra några missljud från bilens motor, den gick som den brukade hela vägen hem. Däremot lär jag kanske märka senare om den tagit skada?

På måndag ska jag i alla fall se till att få bytt olja och filter. Fram till dess vore det ju bra om det fanns olja i motorn, det jag har hemma nu syns på bilderna, det blir cirka 5L totalt eftersom det är 2.5L i vardera behållare. Om jag förstått saken rätt borde jag kunna blanda dessa utan problem? Det är bara fram tills måndag och bilen är inte tänkt att rulla alls till dess, däremot vill jag gärna starta upp och testköra för att höra hur den mår.

Bild

Bilen i fråga är en V50, 2.4i -06
Frågorna till er som kan, går dessa blanda? Hur pass allvarligt är detta, är oljan slut nu lär jag ha kört ett tag med låg oljenivå utan att märka det. Inget läckage har kunnat konstateras, bilen är ren i motorrum och under. Parkerar alltid på samma ställe hemma.

Mvh!
av Wendigo
Så motorn är inte helt tom bara för att stickan är det? :-D
EDIT: Fyllde på med den gröna som bilen redan haft i sig, 2.5L och nu börjar det synas på oljestickan. Men det krävs mer, runt 1.0 - 1.5L till skulle jag tro, alltså vart det cirka 1.8 - 2.3L kvar i motorn. Frågan nu är om jag kan fylla på med den guldiga GM oljan jag har?
av Wendigo
Haha, jaaa nu har jag lärt mig att hålla bättre koll. Jag vet att verkstäder jag vart på tidigare har hällt i C3 olja i bilar där A1/A5 vart rekommenderat. Nu har jag bara A5 olja och just det här med C3 gör mig lite skeptisk, men strax över en liter kanske inte gör någon skada.
av Malmstroem
Det som eventuellt skadat din bil är bristen på olja.

Att du blandar C3 med A1/A5 under några dygn har ingen som helst betydelse.

Alla motoroljor kan blandas. De kan dock ge andra/sämre egenskaper än tänkt -- men för att köra ett kortare tag går det utmärkt att blanda liknande oljor. Ska du köra 3000 mil med oljan bör det vara rätt sort.
av Wendigo
Super! Tack för hjälpen, jag har nu fyllt på 5L olja och nivån ligger numera mitt emellan min och max. Både jag och och en kompis har lyssnat på bilen under tomgång utan att kunna höra några missljud, knackningar eller andra anomaliteter.

Med 5L påfyllt hade jag alltså bara 0.8L kvar, detta i och med att jag vid senaste servicen vet att jag fyllde på exakt 5.8L.
5L olja förbrukat under ett år, utan synliga läckage låter ju inget vidare. Än vidare låt det inte att bilen gått runt med 0.8L utan att ta skada, det låter ju helt otroligt.
Användarvisningsbild
av HCP
Kör förbi en GDS-hall på nån mack också med lyft och tvätt, eller om du är riktigt vig kan du tvätta av motorn undertill utan lyft och över. Då ser du snabbt sen ev. läckage var de kommer från om de är externa. Man ser knappt något förrän det blir våldsamma volymer på en normalsketen motor vart det skulle komma från :)
av Wendigo
Tack för tipset! Denna motorn är väldigt ren, plastkåpan undertill över tråget verkar göra sitt. Man ser färgen på all metall utan några avlagringar, så bilen är nog under genomsnittet i skitighet. :-)
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]