Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xuri skrev:är ingen expert på svarvning men. Normalt sätt spänner man upp skivan genom att klämma den över en kona, då centrerar den sig själv. Har inte han som svarvat skivorna klockat in de gamla hjulnavet med indikatorklocka å typ max 1 hundradels millimeter innan han monterade dina skivor är dom inte raka.... Skakar de i ratten vid inbromsning är de något skit med skivorna fram...
antingen är dom skeva, dom har skitig anläggningsyta mot hjulnavet... de kan även vara så att om de är riktigt skevt bak så kan skaken fortplanta sig i bilen å ge lite ryck i ratten.....
En hundradel? På ett par bromsskivor.
Herregud! Dom är säkert inte inom en hundradel när dom är nya.
Har själv funderat på vilket som är vanligaste felet?

Skeva eller ytan som blivit fel härdad efter läst denna sida från en som svarvat skivor i många år.

Se under fliken "svarvning skivor" där beskrivs ythärdats olika är vanligaste felet till pulserande/skakande inbromsningar.

http://www.rolleslitz.se
av Icko
Volvo 850 -96
Kraftig skakning känns som hela bilen hoppar, det skramlar låter som ngt kan lossna fr höger bak vid inbromsning. Testade även handbroms men bilen betedde sig likadant.
Jag har nyligen bytt bromsok, bromsklossar och bromsrör som sitter på bromsoket på bägge sidor bak. Men fattar inte vad sjutton som är fel denna ggn. Hoppas ngn av er här inne känner igen problemet. Jag behöver verkligen hjälp med vad jag ska leta efter
Du är i fel forumdel för en 850, men börja med att kolla om bromsskivan kastar.
Dvs medelst blyertspenna hållen mot bromsoket, medan man snurrar bromsskivan. OBS, att man kan behöva dra fast bromsskivan med hjulskruvarna så en inte är lös.
Är skivan vind, så kontrollera först så navet var rent och inget smuts klämt bakom.

Jag har annars läst någon undersökning om vibrerande broms, där orsaken oftast var ojämn friktion på bromsskivan, pga misslyckad/ förstörd härdning.
Så hade du allvarligt anliggande broms innan, kan skivorna vara förstörda, även om dom inte nödvändigtvis är skeva.
Men, det är bara vad jag läst.
Icko skrev: lör 20 jun 2020, 03:38 Volvo 850 -96
Kraftig skakning känns som hela bilen hoppar,..
Du har inte glömt att dra åt hjulbultarna? :-)
Rostfläckar på skivornas insidor? Det kan släppa stora sjok av rost på gamla skivor..
Det kan bli fel på däck också, kan vara värt att slänga på vinterdäcken tillfälligt och se om problemet försvinner.
Hjulskruvarna absolut!
Och kom på en sak till.
Du har inte eftermarknads aluminiumfälgar med en plastring i navcentrum?
Sitter (i så fall) den plastringen kvar och är hel?

Annars kan man få fruktansvärt märkliga vobbel, vibrationer, obalans som kommer och kör allt från slumpmässigt till vid acceleration/broms.

Helskumt, men så är det. Trodde det var en myt tills jag drabbades när en plastring ramlat ur en fälg utan att jag märkte det vid montageet. Bilen var nästan okörbar över 70km/h. Och innan jag hittade plastringen på golvet hade jag felsökt och svurit i en halvtimme med bilen på lyften.
av Icko
Erik Å skrev: lör 20 jun 2020, 09:37
Icko skrev: lör 20 jun 2020, 03:38 Volvo 850 -96
Kraftig skakning känns som hela bilen hoppar,..
Du har inte glömt att dra åt hjulbultarna? :-)
Rostfläckar på skivornas insidor? Det kan släppa stora sjok av rost på gamla skivor..
Det kan bli fel på däck också, kan vara värt att slänga på vinterdäcken tillfälligt och se om problemet försvinner.
Hjulbultarna drar åt sig så hårt så kan inte ens lossa dem sj Har alu fälgar
av Icko
MickeM skrev: lör 20 jun 2020, 09:42 Hjulskruvarna absolut!
Och kom på en sak till.
Du har inte eftermarknads aluminiumfälgar med en plastring i navcentrum?
Sitter (i så fall) den plastringen kvar och är hel?

Annars kan man få fruktansvärt märkliga vobbel, vibrationer, obalans som kommer och kör allt från slumpmässigt till vid acceleration/broms.

Helskumt, men så är det. Trodde det var en myt tills jag drabbades när en plastring ramlat ur en fälg utan att jag märkte det vid montageet. Bilen var nästan okörbar över 70km/h. Och innan jag hittade plastringen på golvet hade jag felsökt och svurit i en halvtimme med bilen på lyften.
Jag får hjälp att kolla/felsöka imorgon.

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.